BRATISLAVA 4. februára (WEBNOVINY) – Nezávislý audit sa bude týkať fungovania mýtneho systému a nie bývalého tendra na elektronický výber mýta. Ten totiž už preveruje Európska komisia. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v súčasnosti analyzuje spôsob výberu nezávislého audítora a realizácie auditu, ako aj všetkých aspektov, ktoré s nim súvisia. „Urobíme všetko preto, aby sa audit začal čo najskôr. Jeho trvanie ovplyvní to, ktoré všetky záležitosti sa stanú predmetom nezávislého preverovania fungovania mýtneho systému na Slovensku,“ informoval agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher. Ministerstvo bude podľa neho o forme auditu funkčnosti mýta včas informovať. „V záujme ministerstva dopravy je, aby mýtny systém fungoval čo najkvalitnejšie a najefektívnejšie,“ dodal Tuchscher. Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že sa rozhodlo podrobiť elektronický mýtny systém nezávislému auditu, v stredu 2. februára po ďalšom zasadnutí komisie pre efektívnosť mýta.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá 15. januára vyhlásila štrajkovú pohotovosť do 15. februára, vzniesla štyri požiadavky, z toho jednu ohľadom mýta. Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom. Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný. Po štvrtkovom stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS) prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič vyhlásil, že audit fungovania mýta nemusí byť medzinárodný a môže ho vykonať aj domáca firma. Predsedníčka vlády prisľúbila dopravcom, že na audit mýta, ktorý pripravuje rezort dopravy, dohliadne Úrad vlády SR.
Ministerstvo dopravy chápe situáciu autodopravcov, odmieta však jej riešenie štrajkom. „Nemyslíme si, že v tomto prípade je to najšťastnejšia forma riešenia problémov. Nedostatky v mýtnom systéme sme zdedili od minulej vlády. Spôsob organizácie tendra, ako aj následné zavádzanie elektronického mýta sme niekoľkokrát kritizovali,“ uviedol ďalej Tuchscher pre agentúru SITA. Rezort dopravy si podľa neho uvedomuje nedostatky mýtneho systému a snaží sa ich odstraňovať v spolupráci so všetkými zainteresovanými stranami, vrátane dopravcov.
Z tohto dôvodu bola vlani zriadená komisia pre efektívnosť mýta. V nej majú zastúpenie popri rezorte dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., prevádzkovateľovi mýta SkyToll, a.s. a Mýtnej polície aj dopravcovia. „Tá sa už niekoľkokrát stretla, a to vždy za účasti štátneho tajomníka ministerstva dopravy (Arpád Érsek), v ktorého kompetencii je táto problematika. To svedčí o tom, že ministerstvo s plnou vážnosťou a zodpovednosťou pristupuje k riešeniu problémov spôsobených vinou zle pripraveného mýtneho systému,“ dodal Tuchscher. Pripomenul, že komisia navrhla výrazné zníženie pokút za porušenie mýtnych pravidiel.
Zverejnenie utajenej prílohy zmluvy medzi NDS a SkyToll-om, týkajúcej sa ponuky, čo požaduje UNAS, by mohlo podľa rezortu dopravy vyvolať pre NDS a ministerstvo negatívne dôsledky a konzekvencie. „Tento krok je preto potrebné podrobiť detailnej právnej analýze, ktorá by identifikovala všetky potenciálne riziká a negatívne dôsledky,“ uviedol ďalej Tuchscher. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll Matej Okáli nedávno zopakoval, že firma utajenú časť zmluvy o ponuke nezverejní, pretože ide o jej know-how a obchodné tajomstvo.
Ministerstvo dopravy odmietlo skoršie výhrady UNAS, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH) neprejavil záujem stretnúť sa s jej zástupcami. „Môžeme potvrdiť, že so zástupcami autodopravcov (Česmad aj UNAS) sa stretol minister dopravy osobne a diskutoval o ich otázkach,“ dodal Tuchscher. Figeľ sa napríklad zúčastnil na štvrtom zasadnutí komisie pre mýto v stredu 2. februára. „Zástupcovia autodopravcov aj iných profesijných a záujmových združení majú dvere na ministerstve dopravy vždy otvorené a máme záujem pokračovať v tomto dialógu,“ odpovedal Tuchscher na otázku, či má rezort dopravy záujem podpísať zmluvu o spolupráci s UNAS. Uzavretie tejto zmluvy bolo jednou zo štyroch požiadaviek únie. Zároveň chce zníženie a zjednotenie dane z motorových vozidiel, ktorú väčšina krajov začiatkom tohto roka zvýšila. Zvýšené nákladov autodopravcov by chcela kompenzovať v podobe profesijnej vratky spotrebnej dane z minerálnych palív.