manažérsky smartfón a obrovská konkurencia pochádza aj od zariadení s Androidom, ktoré sa novým potrebám klientov dokázali prispôsobiť oveľa pružnejšie.
Spoločnosti RIM príliš nepomohlo ani uvedenie dlho očakávaného tabletu Playbook, ktorého predaje výrazne zaostávajú za očakávaním a tak muselo nastúpiť na prelome tohto a minulého roku značné zníženie ceny. V neposlednom rade sa na vzrastajúcej nedôvere k zariadeniam BlackBerry pridalo aj niekoľko väčších výpadkov služieb, keď emailová korenšpondencia na tieto zariadenia chodila s niekoľkodňovým oneskorením, čo je pri telefónoch, využívaných prevažne manažérmi, skutočne frustrujúce.
Vyústenie týchto neúspechov bolo zákonité – firma v priebehu minulého roku stratila obrovskú časť zo svojej trhovej hodnoty a na americkom trhu klesol jej podiel z vyše 30 len na 16,6 percenta. Temer presne o rovnakú hodnotu na ňom v tom istom časovom období „poskočili“ zariadenia s Androidom. A to je veľavravný fakt.
Niet sa preto čo diviť, že už na jeseň vyzvalo niekoľko menšinových akcionárov spoločnosť na radikálne zmeny, ktoré by pomohli zvrátiť negatívny trend. V Research in Motion boli dlho presvedčení, že za všetkým treba hľadať predovšetkým zlý marketing a preto na jar 2011 rezignoval z osobných dôvodov (podľa zdrojov zvnútra firmy však nemal inú možnosť, takže bol vlastne vyhodený) jeho šéf Keith Pardy.
Aj napriek tomu, že marketing zlý naozaj bol, temer trištvrte roka trvalo, kým si v RIM uvedomili, že ani sebalepší marketing nedokáže pomôcť, ak pokrivkáva kvalita a úroveň ponúkaných produktov. Vyzerá to tak, že rezignácia dvoch kľúčových postáv z vedenia spoločnosti je konečne priznaním, že za problémami RIM treba hľadať závažné chyby v dlhodobom strategickom plánovaní a smerovaní spoločnosti. Takáto sebareflexia by mohla naštartovať ozdravný proces.
Pomôcť by pri ňom mal Thorsten Heins, ktorý pre RIM pracuje už niekoľko rokov (naposledy v pozícii prevádzkového riaditeľa) a predtým bol zamestnaný dve dekády v Siemens AG.
Aj keď bol jedným z ľudí, ktorí mali najväčší vplyv na vytváranie produktového portfólia RIM, väčšina analytikov sa však k najnovším zmenám stavia zdržanlivo – podľa nich potrebuje spoločnosť RIM radikálnejšie ozdravné kroky a predovšetkým novú krv zvonka, než niekoho, kto pre spoločnosť pracuje už štyri roky a spolupodieľal sa na strategických rozhodnutiach, ktoré viedli k jej dnešnému neutešenému stavu.
V každom prípade mu však treba dať čas na prezentovanie novej stratégie a životne dôležité bude pre RIM uvedenie nového operačného systému BlackBerry 10, ktoré je doslova za dverami a mohlo by k nemu prísť zrejme už vo februári počas konania Mobile World Congress. Ak sa tento systém neujme a nepresvedčí priaznivcov značky, môže sa RIM ocitnúť veľmi rýchlo v existenčných problémoch.