BRATISLAVA 17. augusta (WEBNOVINY) – Príprava nového cestovného poriadku v osobnej železničnej doprave, ktorý začne platiť 14. decembra 2014, je podľa ministerstva dopravy v záverečnej fáze. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) bude mať prvý raz viacerých konkurentov pri prevádzke expresných IC vlakov a rýchlikov na hlavných domácich tratiach.
Vlaky súkromného dopravcu RegioJet, v návrhu grafikonu vlakovej dopravy sú zatiaľ označené ako REX, budú jazdiť z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a z Martina do Bratislavy. Spoločnosť zároveň predĺži svoju medzinárodnú linku EC vlakov Praha – Ostrava – Žilina do Košíc, resp. Martina.
Dopravu posilní aj LEO Express
Z Prahy do Košíc bude jazdiť aj ďalší súkromný prepravca LEO Express a záujem o prevádzku vlakov na tejto trase prejavili už aj štátne České dráhy. ZSSK prevádzkuje IC vlaky na vlastné náklady a bez podpory od štátu budú fungovať aj rýchliky ďalších dopravcov.
Ministerstvo dopravy zatiaľ neuviedlo, aké výkony vo verejnom záujme v budúcom roku a za koľko si objedná od ZSSK (okrem IC vlakov) a RegioJet na regionálnej trati Bratislava – Komárno. Pracovný návrh cestovného poriadku vlakov 2014/2015, ktorý zverejnila ZSSK, bude ešte prerokovaný so samosprávnymi krajmi, dopravcami a správcom železničnej dopravnej cesty, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR).
Návrh pôvodne nerátal so zľavami cestujúcich
Kraje musia pripomienky k návrhu cestovného poriadku prehodnotiť a v záujme zabezpečenia harmonizovanej dopravnej obsluhy v regiónoch prerokovať s dopravcami a ŽSR.
„V súčasnosti známy návrh cestovného poriadku sa pripravoval ešte v čase, keď sa neuvažovalo s vlakmi zadarmo pre študentov a dôchodcov, resp. s vyššími zľavami pre dochádzajúcich pracujúcich,“ uviedla pre agentúru SITA odborníčka na železničnú dopravu a šéfredaktorka časopisu Železničná revue Desana Mertinková.
Počet vlakov dotovaných štátom sa zvýši
„Preto by sa mal ešte zvýšiť počet vlakov objednaných a dotovaných štátom. Oproti tohtoročnému výkonu by to malo byť viac asi o 1,7 milióna vlakových kilometrov (viac o 5,5 percenta). ZSSK dokonca kalkuluje s možnosťou, že to bude viac až o 2,5 milióna vlakových kilometrov,“ dodala Mertinková.
Zatiaľ sú zmluvne dohodnuté len výkony na tento rok. „Na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme sa ZSSK zaviazala vykonať v roku 2014 celkový rozsah dopravných výkonov v objeme 29,604 miliónov vlakových kilometrov a štát sa zaviazal za tieto výkony zaplatiť 197,559 miliónov eur,“ uviedla pre agentúru SITA vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Gabriela Jarošová.
Štát si objednal v tomto roku od RegioJet na trati Bratislava – Komárno rozsah dopravy v objeme 1,196 milióna vlkm, za ktorý uhradí 7,223 milióna eur. Štátne IC vlaky by mimo objednávky štátu mali najazdiť ďalších 1,22 milióna kilometrov.