Približne 15% Slovákov si čistí raz denne, 69% ráno aj večer a zvyšných 16% siaha po zubnej kefke častejšie ako dvakrát denne. Čo to o nás vypovedá?
BRATISLAVA 12. apríla (WBN/PR) – Až 22% Slovákov vo veku 31 – 45 rokov si čistí zuby raz denne. Vyplýva to z prieskumu, ktorý iniciovala spoločnosť Colgate-Palmolive na obľúbenom slovenskom zdravotníckom portáli a do ktorého sa zapojilo 198 respondentov. V rámci hodnotenia sa zamerala na tendenciu používania zubných i medzizubných kefiek, dentálnej nite a výskyt ťažkostí ako je krvácanie ďasien.
Podľa prieskumu sa frekvencia čistenia zubov zvyšuje spolu s pribúdajúcimi rokmi. Zatiaľ čo najmladšia veková kategória dospelých do 30 rokov sa ich očiste venuje viac než dvakrát denne v 14% prípadov, od 31 do 45 rokov ide o 15%, od 46 do 60 rokov o 17,5% a napokon nad 60 rokov percento stúpa takmer na 28.
Odpoveď možno hľadať v krvácaní ďasien, ktoré trápi až 83% seniorov. Prekvapujúce je, že problém so zapálenými a podráždenými ďasnami uvádza už 68% ľudí od 18 do 30 rokov. „Všetko za nás nevyrieši zubná kefka a tvrdenie, že čisté zuby sa nekazia, je diskutabilné. Málokto si dokáže vyčistiť chrup dokonale, a to aj napriek inštruktáži. Štúdie ukázali, že väčšina ľudí si zuby namiesto odporúčaných 3 minút čistí v priemere 30 – 60 sekúnd, čo nie je dostatočne dlhá doba na odstránenie zubného povlaku spôsobujúceho rôzne ochorenia ústnej dutiny, najčastejšie zubný kaz alebo parodontitídu,“ hovorí manažérka vedeckých záležitostí spoločnosti Colgate-Palmolive Edita Ryšlavá.
Zubný povlak je kľúčový pre ústne zdravie, lebo obsahuje baktérie, ktoré ničia tak zubnú sklovinu ako aj mäkké tkanivá. Zubný kaz vzniká najčastejšie v medzizubných priestoroch, a preto je dôležité použitie takých pomôcok, ktoré povlak z ťažko dostupných medzier odstránia. Ako ukázal prieskum, medzizubnú kefku používa 54% respondentov vo veku 46 – 60 rokov a u ostatných ročníkov ide približne o štvrtinu oslovených Slovákov. Dentálna niť vyhrala súboj s medzizubnou kefkou iba vo vekovej kategórii 31 – 45 rokov, aj to iba kozmeticky o 3%. Zo štatistiky vyplynul aj fakt, že tretina Slovákov od 18 do 60 rokov nikdy nepoužila medzizubnú ani dentálnu niť. U ľudí nad túto vekovú hranicu išlo o nadpolovičnú väčšinu.
„Aj keď sú zásady prevencie všeobecne dané, pre každého pacienta je potrebný individuálny program prevencie. Metóda čistenia chrupu sa počas vývoja chrupu mení, rovnako ako aj používanie pomôcok ústnej hygieny. Základom ústnej hygieny je čistenie zubov zubnou kefkou a pastou. Až keď pacient zvládne dokonale techniku čistenia chrupu, odporúčame zubnú niť a/alebo medzizubnú kefku. Medzizubná kefka čistí bočné plochy zubov a medzizubné ďasno, priestor, kam sa zubná kefka nedostane. Pre rôzne medzizubné priestory sú vyrobené rôzne veľkosti medzizubných kefiek. Sú však prípady, stiesnenia zubov kam nie je možné aplikovať medzizubnú kefku, odporúčame zubnú niť. Vždy je nevyhnutné, aby výber veľkosti medzizubnej kefky ako aj zavádzanie a čistenie zubnou niťou, pacienta naučil prakticky zubný lekár alebo dentálny hygienik,“ konštatuje hlavná odborníčka MZ SR pre zubné lekárstvo prof. MUDr. Neda Markovská, CSc.
Ústne zdravie Slovákov by mohla zlepšiť lepšia prevencia. Z celkového počtu evidovaných pacientov v ambulanciách zubného lekára absolvovalo v minulom roku preventívnu prehliadku len 58 % z nich. Alarmujúca je najmä skutočnosť, že hoci deti majú nárok na dve preventívne prehliadky ročne, vo vekovej skupine 0-14 ročných detí 40 % nie je vôbec evidovaných u zubného lekára. To znamená, že nemajú zdravotnú dokumentáciu, resp. nikdy neboli u zubného lekára alebo boli ošetrené na pohotovosti. Preventívnu prehliadku zanedbávajú aj tehotné ženy. Minulý rok ju absolvovalo len 10%.
Nedostatočný záujem o ústne zdravie sa manifestuje aj v ďalších číslach. Najčastejšími výkonmi v ambulancii zubného lekára boli minulý rok výplne (2 771 069), liečenie parodontopatií a mäkkých tkanív (2 296 111) a extrakcie zubov, ktorých bolo v minulom roku celkovo 702 353.
Colgate-Palmolive je popredná globálna spoločnosť, zameraná najmä na starostlivosť o ústnu hygienu. Na slovenskom trhu má známe značky Colgate, elmex, meridol. Snaží sa vzdelávať verejnosť o ústnom zdraví formou podujatí, propagačných materiálov a blogu www.vsetkoozuboch.blog.sk.