BRATISLAVA 9. júla (WebNoviny.sk) – Domáce pracovné miesta v doprave sú ohrozené aj vďaka niektorým slovenským europoslancom. Uviedlo to v pondelok Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia v reakcii na to, že Európsky parlament pri hlasovaní 4. júla nerozhodol o Cestnom balíku, resp. o reforme cestnej dopravy v Európskej únii.
Europoslanci, vrátane štyroch slovenských zvolených sa Smer-SD, odmietli navrhované zmeny k trom správam výboru pre dopravu a cestovný ruch (TRAN) a vyňatie medzinárodnej dopravy zo smernice o vysielaní pracovníkov. Plénum EP vrátilo správy spomínanému výboru na prehodnotenie opäť na jeseň.
Odmietavé postoje poslancov Smeru-SD
„Spomedzi slovenských europoslancov hlasovalo za vyňatie medzinárodnej dopravy spod smernice o vysielaní pracovníkov osem z nich. Združenie ČESMAD Slovakia považuje za prekvapujúce a nešťastné rozhodnutie štyroch slovenských europoslancov, ktorí hlasovali proti návrhu,“ uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.
Združenie cestných dopravcov tiež nerozumie postoju europoslancov v otázke vyňatia medzinárodnej dopravy na desať dní, kde hlasovali identicky proti.
Europoslanci chcú zabrániť stáčaniu kilometrov na autách, žiadajú celoeurópsku legislatívu
Podľa výsledkov hlasovania v EP minulý týždeň v Štrasburgu proti boli štyria slovenskí europoslanci zvolení za Smer-SD, členovia skupiny progresívnej aliancie socialistov a demokratov (S & D) – Monika Beňová, Vladimír Maňka, Monika Smolková a Boris Zala. Navrhované zmeny v Cestnom balíku neprešli o dva hlasy aj pre ich odmietavé hlasovanie.
Hlasovali v rozpore s ministerstvom
ČESMAD Slovakia vyjadrilo znepokojenie nad vzniknutou situáciou vzhľadom na pozitívnu a proklamovanú podporu europoslancov slovenským dopravcom. Spomínaní slovenskí europoslanci zároveň hlasovali aj v rozpore so stanoviskom a odporúčaním Ministerstva dopravy a výstavby SR.
„Združenie bude pokračovať v diskusii so slovenskými europoslancami aj naďalej, ešte intenzívnejšie, aby bol zrejmý a zreteľný negatívny dopad uvedeného hlasovania pre slovenských dopravcov. Považujeme za významné opätovné obnovenie spolupráce vzhľadom na to, že na jeseň sa uskutoční ďalšie strategické hlasovanie v Európskom parlamente k uvedeným, pre slovenských dopravcov absolútne kľúčovým témam,“ upozornila Baumann.
Slovákov podľa prieskumu teší vývoj v Európskej únii, do eurovolieb sa však masívne nechystajú
Výsledok hlasovania v EP podľa cestných dopravcov znamená ďalší odklad rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú ich konkurencieschopnosť na medzinárodnom trhu. Pre dopravcov naďalej platí národná mzdová a sociálna legislatíva v konkrétnych krajinách EÚ, ktorá podľa ČESMAD-u Slovakia výrazne komplikuje voľný pohyb tovarov, finančne a administratívne zaťažuje slovenských dopravcov.
Beňová hovorila o lepšej sociálnej ochrane
Europoslankyňa Beňová pred hlasovaním v pléne informovala, že lepšie podmienky a sociálna ochrana pracovníkov v nákladnej doprave sú nevyhnutnosťou.
„Ide o dôležitý sektor, v ktorom musíme vedieť zabezpečiť lepšiu sociálnu ochranu pracovníkov, zjednodušenie platných pravidiel a ochranu záujmov predovšetkým malých a stredných podnikov. Rovnako tiež obmedzenie pôsobenia schránkových firiem a súvisiacej fiktívnej samostatnej zárobkovej činnosti,“ uviedla Beňová.
Podpora pre Slovensko z Únie už nebude taká štedrá, Šefčovič avizuje aj zmeny v agrodotáciách
To bude podľa Beňovej znamenať aj zmenu pravidiel a požiadaviek pri zakladaní nových prepravných spoločností, tie však nesmú byť zaťažujúce, aby nevznikalo zdržovanie či oneskorovanie dopravy.
Pre nedostatok profesionálnych vodičov považuje Beňová za nevyhnutné prijímanie opatrení na prilákanie mladých ľudí a udržanie skúsených pracovníkov v tomto odvetví. Cestná doprava v EÚ zamestnáva priamo vyše päť miliónov ľudí, vytvára asi 2 % HDP a zabezpečuje takmer polovicu nákladnej dopravy.