Spoločnosti Adifex, a. s., a Hastra, s. r. o., tvrdia, že si ako zhotovitelia zodpovedne plnili všetky povinnosti na základe zmluvy so spoločnosťou Hotely mládeže Slovakia, a. s. (HMS) pri rekonštrukcii Hotela Junior Jasná v dohodnutom termíne. Spoločnosť HMS ako objednávateľ stavebných prác podľa oboch firiem účelovými obvineniami odsúva pozornosť od podstaty problému a od pochybení, ktorých sa dopustila
Zabránili ďalšiemu napredovaniu
„Spoločnosti HMS plynula povinnosť poskytovania riadnej súčinnosti, aby práce mohli postupovať v dohodnutých termínoch, no takúto potrebnú súčinnosť neposkytla. HMS teda svojím nepostupovaním podľa zmluvy zabránila ďalšiemu napredovaniu v prácach v dohodnutých termínoch, pričom sme HMS na následky jej konania opakovane upozorňovali,“ uviedli pre agentúru SITA Adifex a Hastra v súvislosti s ich sporom s HMS pre nedokončenú rekonštrukciu požiarom zničeného hotela v Nízkych Tatrách. Napriek naliehaniu na riešenie situácie podľa nich HMS naďalej nepostupovala v súlade s jej povinnosťami.
Hotelu Junior Jasná vraj hrozil špekulatívny konkurz, Nadácia Intenda podala trestné oznámenie
HMS v pondelok informovala, že ochránila Hotel Junior Jasná pred špekulatívnym konkurzom. V piatok 6. decembra dostala zamietavé rozhodnutie Okresného súdu Bratislava I vo veci návrhu na konkurz zo strany zhotoviteľa rekonštrukcie hotela (Adifex a Hastra).
Podľa HMS sa tak potvrdil jej názor, že išlo o špekulatívny a účelový návrh na konkurz. „Všetky pohľadávky v konkurze považujeme za sporné a ich spornosť sa podarilo počas konkurzného konania súdu preukázať,“ povedal správca Nadácie Intenda (akcionár HMS) a predseda predstavenstva HMS Karol Brix.
„Vzhľadom na udalosti, ktoré viedli ku konkurznému konaniu a na podozrenia z protiprávneho konania zo strany tretích osôb, ktorého účelom bolo nadobudnutie majetku firmy HMS, konkrétne Hotela Junior Jasná, sme zároveň podali trestné oznámenie,“ uviedol Brix.
Nedisponujú rozhodnutím súdu
Adifex a Hastra sa opakovane ohradzujú voči podľa nich úmyselnému zavádzaniu verejnosti a všetkých subjektov zo strany HMS a úmyselnému podsúvaniu nepravdivých informácií, ktoré majú poškodiť ich meno.
„Naša spoločnosť zatiaľ nedisponuje zamietavým rozhodnutím okresného súdu. Po jeho obdržaní a oboznámení sa s dôvodmi rozhodnutia naša spoločnosť prijme rozhodnutie ako bude ďalej postupovať vzhľadom na preukázanie pravdivosti predložených dôkazov. Podľa nášho názoru je to však práve HMS, ktorá postupuje špekulatívne a účelovo,“ tvrdí Adifex.
V auguste 2019, vyše roka odkedy podľa firmy odstúpili od zmluvy o dielo pre omeškanie s platením faktúr, a takmer po roku od začatia konkurzného konania voči HMS, si mala táto spoločnosť podľa zhotoviteľa začať uplatňovať na započítanie voči ich nesporným pohľadávkam na zaplatenie vykonaných prác nároky na náhradu údajnej škody a ušlého zisku.
„Je zrejmé, že sa tak (HMS) snažila urobiť len preto, aby sa vyhla vyhláseniu konkurzu,“ podotkli Adifex a Hastra.
Neuhradili im splatné faktúry
Ich faktúry podľa nich HMS až do konkurzného konania nespochybňovala, naopak, časť z nich uznala. Firmy tvrdia, že HMS im neuhradila splatné faktúry za práce vykonané ešte v januári 2018 a na viaceré ich výzvy nereagovala.
„Celkový objem vyfakturovaných nezaplatených prác predstavuje v súčasnosti sumu presahujúcu jeden milión eur, pričom prvá z vystavených faktúr je už osemnásť mesiacov po splatnosti. Toto bol dôvod na podanie nášho návrhu na vyhlásenie konkurzu a jeho podaním sme nechránili len naše práva, ale aj práva našich subdodávateľov, keďže HMS sa plneniu svojich záväzkov účelovo vyhýba,“ upozornili Adifex a Hastra.
Spor medzi firmami vznikol pre rekonštrukciu Hotela Junior Jasná, ktorý v roku 2015 vyhorel. Návrh na konkurz podľa HMS podal Adifex, ktorý mal zrekonštruovať hotel spolu s firmou Hastra. Rekonštrukcia sa začala ešte v lete 2017, keď skupina dodávateľov začala s prácami pre HMS.
Už na jeseň 2017 HMS evidovala omeškanie s prácami, ktoré sa postupne akumulovalo. V januári 2018 HMS pozastavila platby zhotoviteľovi pre omeškanie. Keďže nedošlo k náprave a zhotoviteľ navyše vyhlásil, že potrebuje výrazne viac času a peňazí na dokončenie rekonštrukcie hotela, v júni 2018 HMS odstúpila od zmluvy. V septembri 2018 následne Adifex podal návrh na konkurz.
„Pohľadávku firmy Adifex považujeme za spornú, nakoľko sme voči nej vyčíslili nároky na náhradu škody a ušlého zisku, ktoré bolo možné započítať. V tejto veci sme predložili aj relevantné znalecké posudky. Znalec preukázal, že zavinenie na vzniku dodatočných prác a predĺženia lehoty výstavby bolo zo 75,8 % zavinené zo strany zhotoviteľa,“ poznamenal Brix. Ako sporné sa podľa neho javia aj ďalšie pohľadávky, ako aj ich vstup do konkurzného konania.
„Znalecké posudky, na ktoré sa HMS odvoláva, majú vo svojej podstate výpovednú hodnotu takú, že len potvrdzujú nami vykonané práce a teda oprávnenosť našich pohľadávok,“ zaregovali Adifex a Hastra.
Žiadali ďalší milión eur
Cena rekonštrukcie Hotela Junior Jasná podľa zmluvy o dielo v znení dodatku z 21. júla 2017 medzi HMS a skupinou Adifex a Hastra bola 8,5 mil. eur, práce mali trvať dvanásť mesiacov.
„HMS uhradila zhotoviteľovi od začiatku rekonštrukcie do januára 2018 približne 1,4 mil. eur, kedy HMS platby pre omeškanie pozastavila. Zhotoviteľ pokračoval vo výstavbe až do júna 2018, kedy HMS pre výrazné omeškanie (30 % zmluvnej lehoty) a požiadavku zhotoviteľa na výrazné navýšenie ceny diela (15 % zmluvnej ceny) odstúpila od zmluvy o dielo,“ uviedol Brix pre agentúru SITA.
Zhotoviteľ si podľa neho od HMS nárokoval okrem už vyplatených 1,4 mil. eur najmenej ďalších 1,3 mil. eur, znalecký posudok podľa HMS ohodnotil skutočne vykonané práce iba na 2,3 mil. eur.
„HMS uznala skutočne vykonané práce ohodnotené znalcom, ktoré započítala s nárokom na ušlé poistné plnenie, ktoré porušením zmluvnej lehoty výstavby zhotoviteľ HMS spôsobil. Okrem nároku vyplývajúceho z ušlého poistného plnenia si HMS uplatnila aj nárok vyplývajúci z ušlého zisku a zmluvnej pokuty z omeškania,“ poznamenal Brix.
Nadácia Intenda definitívne rozhodnutie o riešení vzniknutej situácie zatiaľ neprijala. Jednou z hlavných prekážok akéhokoľvek riešenia bolo konkurzné konanie. Ak bude hotel dokončený podľa pôvodného zámeru, mal by mať kategóriu s tromi hviezdičkami, zhruba sto izieb a poskytovať okrem ubytovacích a stravovacích služieb aj kongresové a wellness služby.