- aktualizované 16. decembra 15:21
Policajti Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) od skorých ranných hodín v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji vykonávali zaisťovaciu akciu s názvom „Tunel“. Ako informovala polícia na sociálnej sieti, akcia súvisí s výstavbou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Bližšie informácie poskytne polícia, keď to umožní procesná situácia. „Informácie, ktoré bolo možné v tejto chvíli poskytnúť, sme zverejnili na policajnom facebooku,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka.
„Národná kriminálna agentúra zasahovala v priestoroch NDS, kde zaistila dokumenty týkajúce sa stavby D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala,“ potvrdila pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová s tým, že NDS poskytla polícii plnú súčinnosť.
Príprava súťaže pokračuje
V súvislosti s preverovaním výstavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala poskytnú Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) maximálnu súčinnosť orgánom činným v trestnom konaní v súvislosti. Pre agentúru SITA to v pondelok uviedla rezortná hovorkyňa Karolína Ducká s tým, že ak bol porušený zákon, vinník musí byť potrestaný.
„Potvrdilo sa, že rozhodnutie zastaviť výstavbu tunela Višňové bolo správne. Od začiatku tam boli problémy, ktoré súčasné vedenie rezortu zdedilo po svojich predchodcoch,“ poznamenala Ducká. „Opozícia volala po tom, aby sme taliansku firmu (Salini Impregilo) nechali dostavať Višňové, tu vidíme ich nekompetentnosť a odbornú neznalosť. Ak by sme stavbu na Višňovom nezastavili, stratili by sme ďalší rok,“ upozornila hovorkyňa.
NDS naďalej pokračuje v príprave súťaže, aby výstavba na Višňovom začala čo najskôr a mohli sa na dostavbu dočerpať eurofondy. Súťaž na dokončenie úseku D1 s tunelom Višňové chce vyhlásiť do konca tohto roka. „Pre mňa je dôležitý fakt, že živnostníci, ktorým talianska firma dlhovala, sú vyplatení, a stavby, ktoré som rozbehol, idú podľa plánov,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). Toho dôkazom je podľa neho sprevádzkovanie diaľnice D1 Budimír – Bidovce.
Na dohodu nebol žiaden dôvod
Poslanec NR SR Miroslav Ivan na zásah NAKA zareagoval tým, že keď sa podpisovala dohoda o ukončení spolupráce medzi NDS a konzorciom, poukazoval na to, že štát v zastúpení NDS mal plné právo na odstúpenie od zmluvy a nie podpisovanie dohody.
„Nebol na dohodu žiaden dôvod. A už vôbec nie, ak dohodou získalo len konzorcium a štát nič. Už vtedy som vyjadril podozrenie, že existuje dôvod na strane NDS, prečo pristúpila k tak nevýhodnej dohode,“ poznamenal Ivan pre agentúru SITA.
„Akcia NAKA nám dá, dúfam, odpoveď aj na túto otázku. Pevne verím, že výsledkom vyšetrovania sa odhalí pozadie okolo výstavby tunela Višňové a ak sa preukáže poškodenie záujmov štátu, že budú vinníci potrestaní,“ dodal Ivan.
Poslanec po odchode z klubu strany Sloboda a Solidarita vystupuje za mimoparlamentnú Demokratickú stranu.
Zásah nie je prekvapujúci
Zásah NAKA nie je prekvapujúci. Informovalo o tom v pondelok hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) v tlačovej správe s tým, že na základe svojich zistení sa domnievajú, že pri tomto diele mohol byť spáchaný trestný čin nehospodárneho nakladania s verejnými zdrojmi a korupcia. OĽaNO podľa vyjadrenia od začiatku upozorňovalo, že výstavba tunela Višňové nenapredovala podľa plánu a že tento úsek D1 nemusí byť dokončený skôr ako v roku 2024.
„Namiesto maximálnej súčinnosti NDS a zhotoviteľa a akcelerácii prác začal štát potichu pripravovať súťaž na nového zhotoviteľa,“ uviedlo hnutie. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek a premiér Peter Pellegrini podľa OĽaNO vlani v decembri zahrali na stavbe tunela divadlo, ako združenie zhotoviteľov Salini Impregilo – Dúha nedokáže dielo dokončiť.
„Na základe čoho zhotoviteľa vykúpili zo stavby nevýhodnou zmluvou za 25 miliónov eur. V zmluve sme platili za rôzne činnosti duplicitne, alebo sme odkupovali od zhotoviteľa materiál, ktorý už raz bol z verejných zdrojov zaplatený,“ poznamenalo hnutie.
Výsledok scanu technického stavu tunela za viac ako 200 tisíc eur nebol podľa OĽaNO dodnes zverejnený. „Údajne je tunel na tom zle po technickej stránke. Aj dnes dochádza pod vplyvom geologických faktorov a počasia k degradácii zle zabezpečeného diela,“ tvrdí OĽaNO.
Dokončenie tunela je kľúčové
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) ocenila zásah NAKA, pričom stavbu tunela Višňové považuje za zlyhanie vlády a NDS. „Bodaj by bola NAKA počas celý štyroch rokov vlády Smeru takto aktívna. Chcem veriť, že to nesúvisí s blížiacimi sa voľbami. Ak by NAKA chcela pokračovať ďalej, stačí si chronologicky pozrieť desiatky trestných oznámení, ktoré sme podali a za posledných osem rokov veľakrát skončili zametené pod kobercom,“ povedal predseda SaS Richard Sulík.
Vníma to ako zlyhanie vlády, osobitne ministra dopravy Árpáda Érseka a premiéra Petra Pellegriniho, keďže dokončenie tunela Višňové považujú za kľúčové. Východiskom zo situácie okolo tunela Višňové je podľa Sulíka vypísanie novej súťaže na dokončenie stavby, keďže pôvodný zhotoviteľ odmietol tunel postaviť za pôvodnú cenu, za čo by mal platiť penále.
Dopravný expert SaS Jozef Drahovský uviedol, že stavba tunela Višňové je zlyhaním manažérskeho riadenia Národnej diaľničnej spoločnosti. „Tieto stavby riadili, resp. kontaktovali dodávateľa technici, stavbári, ktorí vedia spraviť technické veci, ale manažérske nie. Preto došlo k zlyhaniu v strážení termínov, prognózy výstavby,“ upozornil Drahovský.
Až keď niekto zistil, že tam je oveľa menej ľudí, než má pri tejto výstavbe byť, že sa termíny nestihnú, až vtedy začali konať. „A začal konať skôr dodávateľ, že chce od stavby ustúpiť,“ dodal expert.
Smutná správa pre motoristov
K akcii NAKA sa vyjadrilo aj Kresťanskodemokratické hnutie (KDH). Jeho podpredseda Pavol Zajac verí, že polícia má relevantné dôvody na zásah a robí si svoju prácu zodpovedne.
„Škoda len, že premiér Pellegrini a minister Érsek sa nesprávali zodpovedne. Pred rokom, keď zastavili stavbu Višňového, tvrdili, že na stavbe bude urýchlene pracovať nový dodávateľ. Realita je taká, že už rok sa na stavbe nepracuje a NDS dodnes nevypísala novú súťaž,“ upozornil Zajac s tým, že je veľký predpoklad, že sa nebude reálne na stavbe pracovať ďalší rok. Po piatich rokoch výstavby úseku s tunelom je to podľa neho veľmi smutná správa pre všetkých motoristov.
Poslanec Igor Janckulík (KDH) predpokladá, že sa našli dôvodné podozrenia pre takúto akciu NAKA a očakáva, že to veci posunie správnym smerom. „Problémy s nezvládnutou výstavbou tunela Višňové totiž, prirodzene, najviac znáša Žilinský kraj. Doprava, ktorá už roky mala prúdiť po tejto časti D1, sa stále deje na cestách I. triedy, ako aj na župných cestách II. triedy, ktoré nie sú určené a stavané na takúto intenzitu dopravy,“ podotkol Janckulík.
Ako dodal, denne preto ľudia stoja v zápchach, sú svedkami dopravných nehôd a zničených ciest nižších kategórií. „Myslím, že po päť a pol roku od začatia výstavby tunela Višňové a po roku, odkedy sa vďaka premiérovi Pellegrinimu a ministrovi Érsekovi na stavbe ani len prstom nehlo, sme takýto scenár neočakávali,“ uzavrel Janckulík.
Nárok na dodatočnú platbu
NDS si bude u doterajšieho zhotoviteľa D1 s tunelom Višňové Salini Impregilo – Dúha uplatňovať všetky finančné nároky. „Bol to neustály boj s týmto zhotoviteľom, ktorý neustále niečo sľuboval,“ povedal nedávno na stretnutí s médiami generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.
Bývalý zhotoviteľ bol ochotný dokončiť diaľnicu, iba ak mu NDS zaplatí 160 mil. eur nad rámec kontraktu v objeme takmer 410 mil. eur bez DPH. „Potom z neznámych dôvodov to korigovali na 120 mil. eur. Keď sme zriadili komisiu medzinárodných expertov, talianska strana predložila svoj hlavný nárok vo výške 52,6 mil. eur,“ uviedol Ďurišin.
Dôvodom nároku na dodatočnú platbu sú zhoršené geologické podmienky a nadvýlomy, pričom zhotoviteľ žiadal predĺženie lehoty výstavby. „Komisia im po niekoľkých mesiacoch práce uznala predbežne 7,8 mil. eur,“ podotkol šéf NDS s tým, že komisia určila stranám dopočítať hodnotu nároku zhotoviteľa. NDS teraz so stavebným dozorom vypočítava, koľko z uvedenej sumy mu už vyplatila.
Nárok zhotoviteľa na nepredvídateľnosť geologických podmienok a s tým súvisiace predĺženie lehoty výstavby podľa NDS komisia zamietla. NDS bude od zhotoviteľa žiadať desiatky miliónov eur a predpokladá, že po vyčíslení všetkých vzájomných nárokov bude doplácať zhotoviteľ a nie ona. Komisia pre riešenie sporov o nároku NDS ešte nerozhodovala.