BRATISLAVA 5. mája (WEBNOVINY) – Až 96 percent Slovákov si myslí, že ak na to máme príležitosť, tak určite, alebo pravdepodobne podvádzame. Z prieskumu, ktorý urobila agentúra GfK Slovakia, tiež vyplýva, že až 85 percent ľudí sa vo svojom okolí stretlo aspoň s jedným podvodom.
Ako v stredu pre novinárov uviedol Dušan Očkaik, riaditeľ pre služby klientom z GfK, najčastejším podvodom, s ktorým sa ľudia na Slovensku stretávajú, je vybavovanie bločkov a potvrdení za účelom dokladovania vyšších nákladov“.
Znižovanie daňového základu takýmto spôsobom však nepovažuje za nič zlé až 22 percent ľudí. Podľa výsledkov prieskumu druhým najčastejším podvodom býva predpisovanie liekov lekármi na základe tlaku farmaceutických firiem a tretím uvedenie vyššieho príjmu, alebo nižších výdavkov za účelom získavania vyššieho úveru.
K oblastiam, kde sa podľa respondentov podvádza najviac, patria daňové podvody, verejná správa a poisťovníctvo. Odhaľovaním týchto podvodov sa podľa nich najviac zaoberajú poisťovne, daňové úrady a banky. Verejná správa sa tým zaoberá iba podľa 13 percent opýtaných.
Agentúra GfK Slovakia vypracovala prieskum pre softvérovú spoločnosť SAS, pričom ich otázky zodpovedalo 500 respondentov. Z nich až 74 percent si myslí, že pozornosť voči podvodom by určite, alebo pravdepodobne zlepšila imidž napríklad finančných inštitúcií. Pri štátnych organizáciách si to myslia tri štvrtiny respondentov a pri dodávateľoch elektriny až 84 percent opýtaných.
„Firmy aj verejná správa môžu zlepšiť svoj imidž, ak sa budú podvody usilovať dôsledne a aktívne eliminovať,“ vysvetlila Hana Petríková, riaditeľka spoločnosti SAS Slovakia, ktorá sa zaoberá analýzou a spracovaním rozsiahlych objemov dát s cieľom urýchliť strategické rozhodovanie či optimalizovať a tým zvýšiť výrobu. Podľa Jima Davisa, viceprezidenta a marketingového riaditeľa SAS, analýza dát v oblasti obchodnej činnosti už „nie je dobrovoľnou, ale požadovanou záležitosťou“.
Vďaka analýze mnohé banky, komunikačné spoločnosti či úrady odhaľujú podvody po celom svete. Analýza pomáha tiež obchodníkom stanovovať ceny, ale aj určovať skupiny zákazníkov, ktorých by mohli stratiť, a definovať produkty, ktorými by ich mohli opäť osloviť.
Petríková pripomína, že ľudia sú k podvodom voči inštitúciám a spoločnostiam tolerantní. Neuvedomujú si však fakt, že tieto podvody sa automaticky odrazia v cene produktov týchto spoločností. Ako príklad uviedla poistné udalosti, z ktorých údajne v prípade 10 až 15 percent ide o podvody. Obyčajne však poisťovňa dokáže odhaliť asi jedno percento, zvyšné prípady spoločnosť preplatí, čo sa neskôr premietne do jej nového cenníka.