BRATISLAVA 2. decembra (WEBNOVINY) – Tón pastierskeho listu, ktorý sa v kostoloch čítal uplynulý víkend, je podľa šéfa občianskeho združenia Iniciatíva Inakosť Martina Macka nepochopiteľný.
Pastierskym listom chcela Konferencia biskupov Slovenska národ vystríhať pred myšlienkami rodovej rovnosti, ktorú šíria „stúpenci kultúry smrti“. Macko z iniciatívy bojujúcej za práva sexuálnych menšín hovorí, že taký útok na určitú skupinu ľudí zo strany cirkvi sa naposledy stal v časoch vojnového slovenského štátu. Aj samotný list podľa neho pripomína skôr vyhlásenie vojny ako prípravu na sviatky pokoja a mieru.
Odporúčame:
Slovenskí politici si osvojili kultúru smrti, tvrdí cirkev
Rodina vo svete prežije, ale v Európe nemusí, bojí sa cirkev
Obrazom: Na Národný pochod za život prišli do Košíc desaťtisíce ľudí
Ostré slová biskupov
Taký ostrý pastiersky list si hovorca septembrového Národného pochodu za život Tomáš Kováčik nepamätá. Ako povedal v pondelok pre agentúru SITA, teší sa už teraz na otázky, no najmä na aktivity ľudí, ktoré vyvolá. Kováčika potešila najviac priamosť pastierskeho listu.
„Biskupi v ňom veľmi dobre a otvorene vyzdvihli obrovskú hodnotu rodiny a jej súčasné ohrozenia. Potešila ma aj priamosť v otázke volieb, kedy sa veľmi otvorene vyjadrili, že možno voliť len kandidátov, ktorí odmietajú kultúru smrti, teda potraty, eutanáziu, neviazaný sex či sexuálnu výchovu bez zodpovednosti,“ povedal s tým, že toto dáva možnosť, ba povinnosť pýtať sa politikov na ich postoje v týchto otázkach.
Figeľovi sa list páčil
Pastiersky list biskupov môže podľa predsedu KDH Jána Figeľa významne pomôcť pri úsilí o obnovu pravých hodnôt a správne chápanie základných ľudských práv a tým aj posilnenie etiky a zodpovednej slobody.
KDH odmieta snahy o redefiníciu manželstva a jeho relativizáciu na báze tzv. rodovej rovnosti. Ako povedal v pondelok pre agentúru SITA, súčasná vláda viacerými svojími politickými, legislatívnymi a finančnými opatreniami posilňuje vplyv rodovej ideológie v spoločnosti.
„Som rád, že sa k týmto súvislostiam otvorene a jasne vyjadrili aj slovenskí katolícki biskupi. Je dôležitá však nielen ostražitosť, o ktorej hovorí pastiersky list, ale aj občianska angažovanosť pre konanie a rozhodnutia vo verejnom živote, ktoré majú dopad na výchovu detí, na naše rodiny, spoločnosť a kultúru,“ zdôraznil.
Zároveň pripomenul, že KDH všestranne podporilo Národný pochod za život v Košiciach. „Ako predseda hnutia som v septembri odovzdal všetkým parlamentným subjektom otvorenú ponuku na spoluprácu pri ústavnom zakotvení definície manželstva. Manželstvo a rodina sú kolískou života. Preto si zaslúžia podporu a ochranu spoločnosti a štátu,“ uviedol s tým, že tieto rokovania parlamentných subjektov zatiaľ neboli ukončené. Hnutie je pripravené na diskusiu o týchto súvislostiach aj s verejnosťou.
Biskupi v liste vyjadrili aj obavy z toho, že rodina ako Božia ustanovizeň vo svete prežije, no nemusí prežiť v Európe. VIAC SA DOČÍTATE V TOMTO ČLÁNKU.
Podľa odborníčky môže list šíriť poplašné správy
Podpredsedníčka vládneho výboru pre rodovú rovnosť a aktivistku Adriana Mesochoritisová hovorí, že pastiersky list Konferencie biskupov Slovenska možno považovať za šírenie poplašnej správy. List, ktorým tento víkend kňazi upozorňovali Slovákov na hrozbu šíriacej sa „ideológie rodovej rovnosti“, aktivistku bojujúcu za zrovnoprávnenie príležitostí a šancí medzi pohlaviami šokoval. Jeho slovník označuje za agresívny a zavádzajúci.
Mesochoritisovú zaráža, že také posolstvo priniesla cirkev, ktorá hlása toleranciu, lásku a hovorí o ľudskej dôstojnosti. „Je absolútne neprípustné, aby biskupi nazývali aktivistov za stúpencov kultúry smrti,“ hovorí s tým, že kultúru smrti šírili nacisti. Biskupi týmto listom idú podľa podpredsedníčky výboru proti pápežovi Františkovi a polarizujú spoločnosť.
Napokon podľa nej ani nedosiahli želaný výsledok medzi veriacimi. List je tiež plný nepodložených stanovísk a dezinterpretácií, upozorňuje Mesochoritisová. Rodová rovnosť nie je šírením ideológie, je to legitímny politický koncept, ktorý v rámci Európskej únie vytvára aj Slovensko.
Nie je to teda niečo neprirodzené, čo nám chce ktosi nanútiť, vysvetľuje a dodáva, že aktivisti bojujúci za rovnoprávnosť nie sú ani proti rodine. Práve naopak, sú za rodiny, ktoré sú funkčné a ľudia sa v nich cítia šťastní. Pred tým však cirkev oči zatvára, hovorí.