BRATISLAVA 3. júla (WEBNOVINY) – Parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti vo štvrtok mimoriadne rokoval o súťaži na stavebný dozor pre stavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Opoziční poslanci spochybňovali priebeh tendra, v ktorom Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) vylúčila lacnejšie ponuky troch uchádzačov pre nesplnenie podmienok a v hre zostal uchádzač s dvojnásobne vyššou ponukou v porovnaní s nimi.
Minister dopravy Ján Počiatek a generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš odmietli konkrétne informovať o priebehu súťaže s tým, že ešte nie je uzavretá a posudzuje ju Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Výbor vzal napokon informáciu ministra dopravy o uvedenom tendri na vedomie.
Európska komisia nám vytýka príliš nízke ceny za stavebný dozor, tvrdí Ján Počiatek
„Výbor má právo sa pýtať, ale toto je veľmi nebezpečná situácia, keď na základe neoverených informácií niekto chce vstupovať do prebiehajúcej súťaže. To je absolútne neprípustné a to sa tu dnes stalo,“ povedal po zasadnutí výboru Počiatek.
Minister zároveň uviedol, že aj ponuka, ktorá bola vyhodnotená ako najvhodnejšia, tvorí iba okolo 58 percent z predpokladanej ceny za výkon stavebného dozoru.
„Európska komisia nás dlhodobo upozorňuje, že ceny za stavebný dozor na Slovensku sú dlhodobo v pásme jedno percento z hodnoty diela, čo sa im zdá príliš nízka cena,“ povedal Počiatek.
Počiatek upozorňuje, že okrem ceny by komisia mala posudzovať aj kvalitatívne aspekty
Podiel cien stavebného dozoru na cene stavby v EÚ je priemerne okolo troch percent. Cena za dozor by podľa ministra mala byť adekvátna rozsahu stavby. Úlohou komisie v súťaži je vyhodnotiť, či uchádzači kvalitatívne a kapacitne spĺňajú podmienky na dozorovanie. Gajdoš informoval, že komisia pre súťaž na stavebný dozor má pätnásť členov a sú v nej zástupcovia NDS a ministerstva dopravy.
Predseda hospodárskeho výboru Ján Hudacký (KDH) počas diskusie upozornil, že aj v iných súťažiach na stavebný dozor pre stavbu diaľnic uspeli uchádzači s výrazne nižšími cenami oproti odhadovaným. Pri vyhodnocovaní ponúk by podľa neho mali byť zohľadnené odborné skúsenosti uchádzačov.
Poslanec Alojz Přidal (KDH) sa vyslovil za zrušenie súťaže a jeho kolega Jozef Mikúš (SDKÚ-DS) ju prirovnal k mýtnemu tendru, v ktorom uspela najvyššia cena a nižšie boli vylúčené.
Poslanec Smeru-DS, Dušan Muňko považuje názor opozície za politikárčenie
Poslanec Dušan Muňko (Smer-SD) označil diskusiu pred ukončením súťaže za predčasnú a navrhol vrátiť sa k téme neskôr. Podpredseda výboru Maroš Kondrót (Smer-SD) obvinil opozíciu z politikárčenia, čo však tá odmietla.
Najvyššiu ponuku na stavebný dozor pre D1 s tunelom Višňové predložilo združenie v zložení EUTECH, a. s. Košice, ESP Consult, s. r. o. Šamorín, Müller a Hereth Ingenieurbüro für Tunnei und Felsbau GmbH z nemeckého Freilassingu a AP Investing SK, s. r. o. Bratislava.
Za poskytovanie služieb žiada 7,865 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (58,5 percenta z predpokladanej ceny 13,448 miliónov eur). Združenie AE Dozoring, s. r. o. (dcéra Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.), Infraprojekt, s. r. o. (dcéra Dopravoprojektu, a. s.), BUNG Slovensko, s. r. o. a Terraprojekt, a. s. predložilo najnižšiu ponuku 3,746 miliónov eur (27,85 percenta), firma Infram, s. r. o. 4,431miliónov eur (32,9 percenta) a skupina SGS Czech Republic, s. r. o. Praha, HBH Projekt spol. s
r. o. Brno, DIPA-SK s. r. o. Bratislava a SGS Slovakia spol. s r. o. Košice 4,639 miliónov eur bez dane (34,5 percenta).
ÚVO v súčasnosti posudzuje námietky združenia na čele s AE Dozoring proti vylúčeniu z tendra pre mimoriadne nízku cenu.