- aktualizované 14. júna 20:58
Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) berie na vedomie, že po dvojročných odkladaniach sa hlasovanie o novele ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti presúva až do ďalšieho volebného obdobia a toto rozhodnutie ich mrzí.
„Nepodarilo sa tak naplniť prísľuby o modernizácii dlhovej brzdy a ukotvení národných pravidiel rozpočtovej zodpovednosti, vrátane výdavkových limitov, v jednom ústavnom zákone,“ konštatuje rada na sociálnej sieti.
Minister apeloval na politikov
Naďalej rozpočtová rada upozorňuje, že súčasný stav znamená aj nezosynchronizovanie sankcií dlhovej brzdy a výdavkových limitov, a teda nevyužitie zamýšľaného ozdravného účinku národných pravidiel na verejné financie.
Poskytovatelia sociálnych služieb budú od budúcej vlády žiadať radikálnejšie zvýšenie miezd pre svojich pracovníkov
Pritom komplexná modernizácia ústavného zákona už bola pripravená dlhší čas a bola opakovane zaradená do druhého čítania v parlamente.
Úradnícka vláda pritom v programovom vyhlásení vlády uvádza, že cieľom by malo byť sfunkčnenie dlhovej brzdy. Minister financií Michal Horváth apeloval pred časom, aby politici nerezignovali na modernizáciu zákona o dlhovej brzde.
SaS trvala na daňovej brzde
Parlament novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti neustále presúva, a to od konca roka 2020. Dôvodom bola nezhoda v rámci bývalej koalície. Strana SaS totiž presadzovala zakomponovanie daňovej brzdy do návrhu novely.
Po reforme dlhovej brzdy volal aj vtedajší štátny tajomník ministerstva financií Marcel Klimek. Spojenie dlhovej brzdy s daňovou brzdou je však podľa neho v ideologickom rozpore s konceptom dlhovej brzdy.
Návrh novely treba upraviť
Ministerstvo financií SR považuje za potrebné návrh novely ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti upraviť a následne predložiť revidovanú verziu do parlamentu. Minister financií Horváth požiadal o presunutie na ďalšiu schôdzu. Tá ďalšia však príde až po voľbách.
Pre rezort financií je novelizácia dlhovej brzdy jedna z hlavných priorít, čo uviedol aj v programovom vyhlásení. Pôvodný zákon spred vyše dvoch rokov však už nemusí spĺňať potrebné legislatívno-technické požiadavky.
Rezort financií zároveň stále nevníma všeobecný konsenzus zo strany poslaneckých klubov tuto novelu ústavného zákona schváliť. „Opatrenia tohto typu majú zmysel len vtedy, keď sú podporené širokým politickým konsenzom,“ uviedlo ministerstvo.