BRATISLAVA 12. februára (WEBNOVINY) – Na bratislavských cestách testujú elektrický autobus – elektrobus. Cestujúci sa v ňom môžu previezť ešte do piatku na trase linky č. 130 – od Vojenskej nemocnice do Lamača.
Na stredajšej tlačovej konferencii o tom informoval Bronislav Weigl z Dopravného podniku Bratislava. Elektrobusy sa však zatiaľ na bratislavských cestách natrvalo neobjavia, sú totiž dvojnásobne drahšie ako súčasné dieselové či benzínové autobusy.
Elektrobus má namiesto dieselového motoru klasický trakčný motor, je to akoby trolejbus ale bez zberačov, vysvetlil Weigl. Motor poháňajú batérie umiestnené vo vozidle a elektrobus sa dobíja nabíjačkou. Ako dodal Weigl, pre cestujúcich je elektrobus ako klasický autobus, má dvoje dverí, nízkopodlažnú časť a zmestí sa do neho 36 cestujúcich.
Jeho výhodou je aj to, že je tichší a bezprašný. „Bratislava sa testovaním tohto elektrobusu zaradila k Londýnu či New Yorku, kde tiež vo svojej mestskej hromadnej doprave v reálnej prevádzke testujú elektrobusy,“ priblížil bratislavský primátor Milan Ftáčnik.
O testovanie elektrobusu v Bratislave požiadal jeho výrobca. „My sme radi, že sme jedným z priekopníkov, kde sa elektrobus testuje. Jeho reálne nasadenie je v tejto chvíli však vzdialené,“ uviedol v stredu riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ľubomír Belfi. Do skutočnej prevádzky v Bratislave elektrobusy nasadiť ešte nemôžu, sú totiž príliš drahé.
Dvojnásobne drahšia alternatíva
„Elektrobusy sú dvakrát drahšie ako dieselové alebo benzínové autobusy. Testovať ich v reálnych podmienkach však prináša dôležité údaje pre výrobcu, ktorý tak bude vedieť, na čom má ešte zapracovať, aby sa elektrobusy dali masovo využívať,“ vysvetlil primátor Ftáčnik.
Obstarať elektrobusy do vozoparku bratislavského dopravného podniku si vie primátor Ftáčnik predstaviť len vtedy, ak by na ich nákup prispela Európska únia a tieto peniaze by boli určené práve na podporu elektormobility v meste. „Takéto možnosti by Bratislava mohla mať v rokoch 2014-2020. Či sa to podarí uvidíme, keď sa uzatvorí partnerská dohoda a príslušné operačné programy,“ dodal Ftáčnik.
Projekty na zlepšenie dopravy
Mesto však pre zlepšenie mestskej hromadnej dopravy v Bratislave pracuje na viacerých projektoch. Opravovať plánujú električkovú trať do Dúbravky, v tomto roku by sa mala vrátiť aj električka na Hlavnú stanicu. Už začiatkom marca by sa mohli na cestách objaviť aj prvé nové trolejbusy, v roku 2015 prídu nové električky. „Vďaka podpore Európskej únie Bratislava môže na podporu verejnej dopravy využiť viac ako 300 miliónov eur,“ povedal Ftáčnik.
Ako doplnil riaditeľ Dopravného podniku Belfi, práve vypisujú aj súťaž na dodávku nových naftových autobusov. V tomto roku by ich na cestách v meste malo pribudnúť 50, s ďalšou päťdesiatkou autobusov počítajú v roku 2015. Ako dodal, modernizovať budú aj depo v Jurajovom dvore a neskôr plánujú opraviť aj depo na Hroboňovej. Modernizácia vozovní vyjde na približne 15 miliónov eur.