RATISLAVA 17. júna (WEBNOVINY) – Systém spoločného predplatného Piano sa po prvých týždňoch používania slovenským médiám osvedčil. Pokles čítanosti po spoplatnení je oveľa menší než médiá očakávali. Za prvý mesiac zarobilo Piano viac ako 40-tisíc eur.
„Predpokladáme, že náš cieľ získať do roka za predplatiteľov jedno percento internetovej populácie bez problémov naplníme,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Piano Media Tomáš Bella.
Prémiový obsah Piano ponúka od 2. mája za poplatok 34 služieb na deviatich slovenských weboch: SME, Hospodárske noviny, Pravda, JOJ, .týždeň, Medialne.sk, Šport, PC Revue, MeToo.sk. Prístup do platených častí týchto médií stojí užívateľov 2,90 eura mesačne. Piano si možno predplatiť aj na týždeň za 0,99 eura alebo na celý rok za 29 eur.
Bella tvrdí, že skúsenosť z prvého mesiaca prevádzky potvrdila predpoklad, že spoločné predplatné bude pre čitateľov oveľa pohodlnejšie, ako možnosť platiť za jednotlivé služby samostatne. „Počet čitateľov, ktorí zaplatili na sekcii Komentárov denníka SME, je už po zohľadnení zväčšenia celej internetovej populácie 14-krát vyšší, ako počet čitateľov, ktorí nám platili za túto službu samostatne v roku 2006,“ povedal zástupca šéfredaktora denníka SME Konštantín Čikovský.
Podobné sú aj čísla online predplatiteľov časopisu .týždeň
„V porovnaní s aprílom, kedy sa dal kúpiť online prístup k textom z tlačeného vydania .týždňa samostatne, bol v máji počet online predplatiteľov šesťkrát vyšší, pričom celkový počet návštevníkov našej stránky ostal napriek spoplatneniu stabilný,“ povedal šéfredaktor časopisu .týždeň Štefan Hríb.
Podľa predbežných výsledkov oficiálneho auditu návštevnosti internetových stránok AIMmonitor v máji po spoplatnení neubudli čitatelia od platených webov. Trom zo siedmich slovenských portálov, ktoré sa zapojili do Piana a zároveň auditujú svoju návštevnosť, počet čitateľov v máji dokonca stúpol.
Podstránkam a službám, ktoré boli kompletne spoplatnené, klesla návštevnosť v máji výrazne menej, ako to býva pri iných modeloch spoplatnenia v zahraničí. Kým napríklad The Times prišli po spoplatnení o 90 percent návštevnosti, weby ako medialne.sk či komentare.sme.sk poklesli maximálne o 10 až 20 percent. „Vďaka zvolenému modelu kombinácie bezplatného a plateného obsahu sme zásadne neohrozili ani návštevnosť webu,“ uviedol vedúci online projektov týždenníka Trend Radoslav Augustín.
2 000 e-mailov a telefonov
Od štartu systému Piano 2. mája už spoločnosť odpovedala takmer na 2 000 e-mailových a telefonických otázok čitateľov. Týkali sa najmä možných spôsobov platby. V najbližších týždňoch medzi ne pribudne možnosť platiť SMS-kou, chystajú sa takisto podrobnejšie štatistiky, aby mali čitatelia presný prehľad o tom, ktoré médium získava ich peniaze. Piano totiž rozdeľuje každú platbu len medzi tie médiá, ktoré konkrétny čitateľ v danom mesiaci navštívil.
Zrejme už v priebehu leta sa do systému Piano pridajú aj niektoré ďalšie slovenské médiá. Prinesú aj úplne nové služby a obsah, ktorý doteraz na webe nebol dostupný. Počas prvého mesiaca prevádzky prejavili o systém záujem aj viacerí vydavatelia zo zahraničia. Riaditeľ Piano Media Tomáš Bella predpokladá, že ešte v tomto roku bude systém spustený na ďalšom európskom trhu. Piano Media už v súčasnosti zamestnáva ľudí okrem Slovenska aj v ďalších dvoch európskych krajinách.