AMSTERDAM 30. januára (WEBNOVINY) – Holandská spoločnosť Philips Electronics predáva svoju divíziu audio a video zariadení japonskej firme Funai Electric Co a ukončuje tým svoje pôsobenie na poli domácej zábavnej elektroniky.
Spoločnosť o tom informovala v utorok s tým, že sa chce sústrediť na ziskovejšie oblasti domácich spotrebičov a zdravotníckej techniky.
Rozhodnutie prichádza napriek tomu, že divízia zábavnej elektroniky bola v minulom roku zisková. V čase, keď sa stále viac spotrebiteľov obracia na internetové zdroje hudby, filmov a zábavy miesto kupovania CD a DVD, sa však tento segment zmenšuje a „riedi maržu“, vyhlásil riaditeľ spoločnosti Frans van Houten.
Philips, ktorý bol v minulosti v Európe obľúbeným výrobcom televízorov, videoprehrávačov a hi-fi súprav, sa ťažko vyrovnával s konkurenciou lacnejších ázijských výrobcov, vrátane spoločnosti Samsung a LG a v posledných dvoch rokoch musel znižovať náklady a predávať majetok.
Výrobu televízorov firma už odčlenila vytvorením spoločného podniku s hongkonským výrobcom TPV v roku 2012. Predaj divízie video a audio zariadení spoločnosti Funai za 150 mil. eur a licenčné poplatky spečaťuje zmiznutie mena Philips zo zábavnej techniky, s výnimkou malej výrobnej divízie diaľkových ovládačov.
Van Houten dodal, že divízia spotrebiteľských produktov sa v budúcnosti sústredí na domáce spotrebiče, ako sú holiace strojčeky a elektrické zubné kefky – dve z najziskovejších produktových skupín divízie – ako aj na hriankovače, odšťavovače a kávovary. Spoločnosť v roku 2012 iba v Číne predala 10 miliónov holiacich strojčekov, doplnil riaditeľ. Je tiež najväčším svetovým výrobcom osvetlenia a patrí k trom najväčším dodávateľom zdravotníckej techniky pre nemocnice.
Van Houten firmu prebral v apríli 2011 s cieľom oživiť jej výkon, ktorý zasiahol slabý ekonomický rast, nižšia spotreba a rozpočtové škrty vo viacerých krajinách. Za posledné tri kvartály spoločnosť ohlásila čistý zisk, ktorý prekonal očakávania. Štvrťročný zárobok spoločnosti pred očistením o úroky, dane a amortizáciu (EBITA) dosiahol 875 mil. eur, čo zodpovedá medziročnému nárastu o takmer 50 %.
Predaje rástli o 3 % na 7,161 mld. eur, Philips však za štvrtý štvrťrok 2012 vykázal čistú stratu 355 mil. eur v dôsledku minulých bremien a opatrení. Očakáva tiež, že decembrová pokuta EÚ za kartelovú dohodu na trhu s televízormi bude firmu stáť 509 mil. eur a že náklady na reštrukturalizáciu budú vyššie ako sa očakávalo. Napriek tomu predpokladá dosiahnutie cieľa rastu o 4 až 6 % v roku 2013.