BRATISLAVA 5. decembra (WEBNOVINY) – Opozícia po získaní podpisov poslancov v piatok požiadala o zvolanie mimoriadnej schôdze Národnej rady SR, na ktorej chce odvolávať ministra dopravy Jána Počiatka. Dôvodom je sporný tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami, v ktorom uspela firma Paywell, a. s. Opozícia považuje zákazku za predraženú a neefektívnu.
Súťaž mala byť účelovo nastavená
Ako na brífingu informoval poslanec Pavol Zajac (KDH), víťazná firma Paywell vznikla deň pred podaním prihlášok do súťaže pred vyše rokom. „Majetkový reťazec tejto firmy končí na Cypre v Nikózii v tej istej kancelárii ako ďalšie desiatky firiem blízkych finančnej skupine J&T. Firma Paywell má realizovať tieto služby v najbližších trinástich rokoch v objeme zhruba 135 miliónov eur,“ pripomenul poslanec.
Poslanci schválili novelu, mala by obmedziť schránkové firmy
Borec si vypočul kritiku opozície na novelu obstarávania
KDH chce pre Počiatka červenú kartu za predražený tender
KDH vytiahlo ďalší údajne predražený tender, teraz v doprave
Opozícia je presvedčená, že súťaž bola účelovo nastavená, o čom má svedčiť, že ponuky predložili iba dve firmy. Za Paywell v súťaži ručila svojimi referenciami firma Fleetpay, a. s., ktorá poskytuje uvedené služby od roku 2010 bez súťaže. Pri ročných tržbách 7,5 milióna eur má čistý zisk 3,4 milióna eur.
„Ján Počiatek už raz za prvej vlády Roberta Fica dostal od premiéra žltú kartu za návštevu v Monaku na jachte J&T,“ uviedol Zajac. „Toto je na druhú žltú kartu pre Jána Počiatka,“ dodal. Kritizoval, že minister dopravy ani premiér nedali zrušiť zmluvu, nevyvodili personálne opatrenia a preto si opoziční poslanci plnia svoju povinnosť.
Počiatek požiadal o stanovisko aj Európsku komisiu
Minister dopravy Ján Počiatek viackrát vyhlásil, že súťaž bola štandardná a nikto v nej nepodal žiadne námietky. Cenu podľa neho vygenerovala súťaž a je nižšia ako doteraz. NDS na základe žiadosti ministra požiadala pred týždňom Úrad pre verejné obstarávanie, aby skontroloval priebeh súťaže. Minister zároveň oslovil Najvyšší kontrolný úrad SR aj Európsku komisiu, aby zaujali stanovisko. „To sú relevantné inštitúcie, ktoré môžu k tomu niečo povedať, na rozdiel od toho, čo tu fabulujú poslanci KDH,“ dodal Počiatek.
Paywell, a. s. navrhol pôvodne odplatu s podielom 6,75 percenta z objemu platieb mýta palivovými kartami, ktorá sa po dodatku k zmluve znížila na 6,15 percenta vrátane dane z pridanej hodnoty. Firma Kedros, a. s. navrhla províziu vo výške 6,92 percenta.
Celková konečná hodnota zákazky na osem rokov, ktorá môže byť predĺžená o päť rokov, podľa NDS nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu 135,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty vrátane štyroch opcií. Na konci vlastníckeho reťazca firiem Paywell, Cromwell, a. s. a SVK Distribution, a. s., ktoré sídlia na rovnakej adrese v Bratislave, je firma EVOCK Limited so sídlom v Nikózii na Cypre. Majiteľ Cromwellu Petr Sucharda sa priznal k vlastníctvu cyperskej firmy.