BRATISLAVA 15. júna (WEBNOVINY) – Európska komisia uverejnila usmernenie o právach pre zdravotne postihnutých pri využívaní leteckej dopravy. Ako agentúru SITA informovala Ingrid Ludviková z tlačového odboru Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Komisia považuje nespravodlivé odmietnutia prepravy pre zdravotne postihnutých cestujúcich v leteckej preprave za problém najmä v čase, keď sa tisíce paralympionikov a divákov s postihnutím pripravuje na cestu do Londýna na Olympijské hry 2012.
Usmernenia sa vzťahujú na cestujúcich na všetkých letiskách v EÚ, ako aj na operácie leteckých dopravcov EÚ na celom svete. Rovnako sa týkajú aj dopravcov z krajín mimo EÚ pri letoch z Európy alebo na jej území.
V usmerneniach sa zdôrazňuje dôležitosť informovať dopravcu v časovom predstihu. Zdravotne postihnutí cestujúci a cestujúci so zníženou pohyblivosťou musia poskytovateľom leteckých služieb oznámiť svoje potreby najneskôr 48 hodín pred uvedeným časom odletu, aby mohli zorganizovať potrebnú pomoc. Podľa usmernení Európskej komisie by prepravcovia nemali štandardne vyžadovať osvedčenia zdravotnej spôsobilosti od ľudí so stabilným stavom – napríklad od nevidiacich alebo ľudí na invalidných vozíkoch.
Dôležité je informovať prepravcu skôr
„V usmerneniach sa zdôrazňuje, že zdravotne postihnutí cestujúci a cestujúci so zníženou pohyblivosťou môžu mať dva kusy mobilných pomôcok na bezplatnú prepravu. Cestujúci používajúci elektrický invalidný vozík sú povinní o tejto skutočnosti upovedomiť leteckého dopravcu minimálnej 48 hodín pred cestou,“ upozornila Ludviková.
Ďalej sa v usmerneniach zdôrazňuje, že slepecké psy s osvedčením sa prepravujú v kabíne lietadla pod podmienkou, že sa táto potreba oznámila s časovým predstihom. Na športovú výstroj, ktorá nie je mobilnou pomôckou, sa ako v prípade ostatných cestujúcich, vzťahujú všeobecné pravidlá leteckej spoločnosti o batožine.
„Pasažieri, ktorí musia cestovať s kyslíkom, musia túto skutočnosť nahlásiť v časovom predstihu. Rozhodnutie, či si cestujúci môžu vziať na palubu vlastný kyslík, prináleží leteckým spoločnostiam. Neexistuje žiadna požiadavka, aby letecké spoločnosti zabezpečovali kyslík,“ doplnila Ludviková, dodala však, že túto informáciu musia letecké spoločnosti zreteľne poskytnúť.
Účelom usmernení je uľahčiť leteckú prepravu
Najčastejší komplikácie pre ľudí so zdravotným postihnutím pri cestovaní sú podľa Ludvikovej nedostatok alebo rozdielna úroveň kvality služieb v Európe, neopodstatnené odmietnutia prepravy alebo obmedzenia rezervácií alebo nástupu do lietadla podložené nejasnými bezpečnostnými dôvodmi, nejednotnosť pri zaobchádzaní s cestujúcimi, ktorí potrebujú na palube lekársky kyslík, obmedzená informovanosť cestujúcich o ich právach, ale tiež približne 40 percent prípadov, keď cestujúci oznámia potrebu pomoci pred cestou, čo je mimoriadne dôležité, aby poskytovatelia služieb mohli pripraviť požadovanú pomoc.
Ako uviedla, usmernenia vychádzajú z podrobného posúdenia platného nariadenia týkajúceho sa práv zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou v leteckej doprave a prebehli o nich dôkladné diskusie so všetkými zainteresovanými stranami: s vnútroštátnymi orgánmi, leteckým sektorom, do ktorého patria letecké spoločnosti a organizácie letísk, ako aj spotrebiteľskými združeniami, predovšetkým združeniami zastupujúcimi zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou.
„Účelom usmernení je uľahčiť leteckú dopravu pre zdravotne postihnutých cestujúcich a cestujúcich so zníženou pohyblivosťou, a teda pomôcť leteckým dopravcom a letiskám zlepšiť spôsob, akým uplatňujú nariadenie. Rovnako pomôžu vnútroštátnym orgánom pri presadzovaní nariadenia. Predstavujú tak konkrétny prínos v prospech intenzívnejšieho cestovného ruchu aj v skupine zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou, ktorý sa očakáva vzhľadom na paralympiádu,“ skonštatovala Ludviková