BRATISLAVA 17. júla (WEBNOVINY) – S prestavbou automatov na novú tarifu cestovných lístkov mestskej hromadnej dopravy začne Dopravný podnik Bratislava, a.s. 29. júla. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Dopravného podniku Agáta Staneková. S prestavbou sa začne v okrajových častiach Bratislavy tak, aby sa zachovala možnosť zakúpenia cestovných lístkov. Automaty budú v prípade ich prestavby označené oznamom na displeji. Od termínu platnosti nového cenového výmeru budú podľa Stanekovej všetky automaty v ranných hodinách k dispozícii cestujúcej verejnosti. Náklady na prestavbu automatov momentálne podľa Stanekovej nie je možné exaktne vyčísliť.
Lístky budú drahšie
Nové ceny cestovných lístkov sú platné od 1. augusta. Cestovné lístky zakúpené pred týmto termínom budú môcť cestujúci využiť do 31. augusta. Po tomto termíne bude podľa Stanekovej v priebehu septembra možná výmena nevyužitých cestovných lístkov s prípadným doplatkom na všetkých predajných miestach, ak budú v počte do 20 kusov. Väčšie množstvo sa bude dať vymeniť na pracovisku na Olejkárskej ulici. Dopravný podnik musí zabezpečiť aj úpravy predajných zariadení, internetového predaja a tiež novú emisiu celého sortimentu cestovných lístkov do siete vlastných predajní a do siete zmluvných predajcov.
Nové ceny
Od 1. augusta sa cena základného 15-minútového neprestupného cestovného lístka na jednu cestu zvýši na 0,70 eur a 60-minútového na 0,90 eur. Zľavnený 15-minútový cestovný lístok bude podľa nového cenového výmeru stáť 0,35 eur a 60-minútový 0,45 eur. Cena SMS lístka s časovou platnosťou 70 minút bude jedno euro. Cena prepravy nočným spojom s časovou platnosťou 90-minút bude 1,60 eur. Ďalšia zmena nastáva v zvýhodnení nočnej prepravy pre držiteľov predplatných a turistických cestovných lístkov. Od 1. augusta si už nebudú musieť priplácať za nočné spoje. Dopravný podnik Bratislava, a. s. zároveň ruší tarifné pásma. Prvé tarifné pásmo dnes využíva asi 51,6 percenta cestujúcich, druhé len 1,22 percenta. Najmenej pocíti zdražovanie skupina cestujúcich, ktorá využíva celosieťové električenky – v priemere 47,18 percenta. Pre tých zdražie predplatný cestovný lístok len o 4,6 percenta. Ak sú držiteľmi Bratislavskej mestskej karty, prepravu budú mať dokonca o šesť percent lacnejšiu.
Zdražovanie je podľa Ftáčnika ekonomicky nevyhnutné
Zvýšenie cestovného je podľa primátora Bratislavy Milana Ftáčnika ekonomicky nevyhnutné. Súčasné ceny cestovného sú podľa Stanekovej v platnosti od roku 2004. Upravené boli len v roku 2009 v súvislosti s prechodom na euro. „Ceny predplatných cestovných lístkov sa týmto cenovým výmerom nezmenili, ceny boli prepočítané konverzným kurzom,“ uviedla Staneková. Cenovým výmerom bol zároveň zrušený predaj 10 a 30 minútových cestovných lístkov s náhradou zavedenia neprestupného 15 minútového cestovného lístka. Od roku 2004 do konca roka 2010 bola podľa Štatistického úradu SR inflácia meraná indexom spotrebiteľských cien v celkovej výške 17,8 percent. Predpoklad inflácie v roku 2011 je 3,4 až 3,9 percent.
Inflačné vplyvy za uvedené obdobie sa prejavili v plnej miere v raste nákladov na prevádzku mestskej hromadnej dopravy. Cena nafty vzrástla od roku 2004 o 14,1 percent, cena zemného plynu o 78,7 percent a trakčnej energie o 18,7 percent. Od januára tiež vzrástla cena diaľničných známok o 40 percent, v Bratislavskom kraji tiež vzrástla cestná daň o 15 percent. Spolu so skutočnosťou, že nové vozidlá sú zaťažené vyššou daňou, znamená podľa Stanekovej nárast nákladov v porovnaní s rokom 2010 o 200-tisíc eur, čiže náklady na túto položku predstavujú 850 000 eur ročne. „Treba tiež upozorniť, že v roku 2004 vozidlá mestskej hromadnej dopravy touto daňou zaťažené neboli vôbec, rovnako ako neboli zaťažené poplatkami za mýto,“ uviedla Staneková. Od roku 2008 je tiež Dopravný podnik povinný zo zákona zabezpečovať zdravotnú službu, čo si vyžaduje ročné náklady asi 190 000 eur. Spotrebná daň zvýšila cenu zemného plynu o 0,141 eur za kg, čo predstavuje zvýšenú potrebu asi 600 000 eur. Zdaňovanie niektorých príjmov s dopadom na zamestnávateľa a zmena stravného od januára 2011 predstavuje tiež nárast osobných nákladov asi 285 tis. eur ročne. Pri nezmenenej výške cien cestovného, zmena DPH z 19% na 20% zníži predpokladané výnosy o približne 330-tisíc eur. Vzhľadom na sústavný nárast nákladov na prevádzku mestskej hromadnej dopravy narastala podľa Stanekovej súčasne potreba úhrady rozdielu medzi nákladmi a výnosmi z poskytovania verejnej služby zo strany hlavného mesta.