BRATISLAVA 29. marca (WEBNOVINY) – V novej električke sa budú môcť cestujúci v bratislavskej MHD previezť už onedlho. Dopravný podnik Bratislava totiž prvé tri zo 45 nakúpených električiek plánuje v skúšobnej premávke vypraviť na trať na prelome apríla a mája.
Vodárenská spoločnosť nedodržiava zákon, tvrdí riaditeľ IRBK
Dopravný podnik má vysoké výdavky, Nesrovnal posiela audit
Prvá nová električka by mohla jazdiť na linke č. 4 medzi Zlatými pieskami a Dúbravkou. „Všetky predpísané skúšky dopadli dobre, vozidlo dostalo povolenie na skúšobnú prevádzku pre cestujúcich,“ povedal riaditeľ úseku prevádzky a techniky Bronislav Weigl počas novinárskej jazdy novou električkou.
Ďalšie električky by mali prichádzať postupne
V Bratislave sú v súčasnosti dve nové obojsmerné a jedna jednosmerná električka. O niečo viac ako mesiac ich Dopravný podnik plánuje postupne pustiť v skúšobnej prevádzke na trať. Tá podľa Weigla potrvá asi mesiac, potom prejde do trvalej prevádzky. V najbližších týždňoch nová električka musí ešte najazdiť potrebné skúšobné kilometre bez cestujúcich predtým, ako ju na koľajnice pustia aj s cestujúcimi.
Ďalšie električky by do Bratislavy mali prichádzať postupne, podľa Weigla všetkých 45 nakúpených vozidiel by tu malo byť do konca tohto roka. Na dodaných vozidlách DPB vykoná predpísané skúšky, o niekoľko dní na to ich pustia do prevádzky. Najdlhšie trvalo testovanie prvého dodaného vozidla, to totiž muselo prejsť tzv. procesom homologizácie.
Novú električku takto testovali od vlaňajšieho októbra, zatiaľ bez cestujúcich, zaťaženie skúšali napríklad prevážaním kovových obručí. Keďže ďalšie dodávané vozidlá sú rovnakého typu, stačí u nich vykonať už len predpísané skúšky. „U ďalších dodávaných vozidiel už budeme robiť len predpísané technicko-bezpečnostné skúšky, napríklad bŕzd či ovládania,“ priblížil Weigl.
Nevedia, čo so starými vozidlami
Nové električky nahradia staré typy napríklad na najdlhšej linke č. 4 zo Zlatých pieskov do Dúbravky. Tu totiž dodnes jazdia električky typu T3, ktoré začali vyrábať ešte v roku 1961. Zaujímavosťou je, že posledné vozidlo tohto typu Dopravný podnik nakupoval ešte v roku 1987.
„Je to v podstate unikát, takáto dlhá výroba“, priblížil Weigl. Po nich začal Dopravný podnik vypravovať vozidlá typu T6, ktoré poznáme ako hranaté električky. Podľa Weigla v DPB zvažujú, čo so starými vozidlami – ak by mal o ne niekto záujem, môžu ich predať alebo ich zošrotujú.
Weigl pripomína, že s príchodom nových električiek nevyradia z premávky automaticky všetky staršie vozidlá. V Bratislave by totiž mala pribudnúť nová električková linka do Petržalky, zo Šafárikovho námestia cez nový Starý most na Bosákovú.
V novej električke si dnes jazdu centrom mesta mohla vyskúšať eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu, ktorá je na Slovensku na návšteve. Spolu s ňou sa novou električkou v piatok previezli aj minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek a primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Do vozoparku pribudne 45 električiek
Ako priblížil na brífingu šéf rezortu dopravy Počiatek, s eurokomisárkou v piatok hovorili aj o projektoch hlavného mesta, Bratislava totiž získala z Operačného programu Doprava viac ako 270-miliónov eur.
„Bratislava dlhodobo nemala žiadne prostriedky na investície do infraštruktúry, a práve vďaka eurofondom sa nám podarilo alokovať túto sumu na projekty,“ povedal Počiatek s tým, že Bratislava z týchto peňazí dostane 45 nových električiek, 120 nových trolejbusov a postaví sa aj nový Starý most, ktorý električkovou traťou spojí brehy Dunaja.
Jednosmerné a obojsmerné električky dodáva do Bratislavy spoločnosť Škoda Transportation. Do konca tohto roku do vozoparku pribudne 45 nových električiek – 15 jednosmerných a 15 obojsmerných s využitím opcie na 15 ďalších obojsmerných vozidiel. Nové električky za 115,3 milióna eur kúpil DPB v rámci Operačného programu Doprava 2007-2013, z toho Európska únia prispeje 93,1 milióna eur.
Dopravný podnik chce využiť aj opciu na nákup ďalších 15 jednosmerných električiek. Dodatok na ďalšie jednosmerné električky DPB podpísal vlani v októbri a na ich financovanie sa budú uchádzať o príspevok z pripravovaného operačného programu Infraštruktúra 2014-2020, ktorý je nástupcom pôvodného Operačného programu Doprava.