BRATISLAVA 9. októbra (WebNoviny.sk) – Druhý ročník bratislavskej Bielej noci podľa organizátorov potvrdil, že súčasné umenie vie ľudí osloviť. Sobotná akcia vytiahla do ulíc hlavného mesta podľa údajov organizátorov asi stotisíc ľudí. „Druhý ročník je kritický, pretože sa ukáže, či má potenciál ísť ďalej. Už vieme, že Biela noc sa môže stať etablovanou kultúrnou akciou, ktorá radí Bratislavu k európskym mestám kultúry,“ povedala riaditeľka festivalu Zuzana Pacáková.
Počas siedmich nočných hodín si Bratislavčania ale aj turisti pozreli 52 umeleckých projektov v podaní 230 autorov a účinkujúcich. Najviac lákali exteriérové inštalácie domácich umelcov, ako napríklad farebné vodné prstence na lúke v Sade Janka Kráľa, dúhovo vysvietený Starý most. Budova VÚB banky, ktorá zaujala náročnejším laserovým mapingom, počas noci sprístupnila verejnosti výhľad z 23. poschodia, kam výťahy vyviezli takmer 1 800 divákov.
Ikonický Mrak z Kanady obkolesilo „mračno“ divákov, ktorí ho pomocou šnúrok rozsvecovali a zhasínali. „Druhý ročník potvrdil záujem o toto podujatie. Sme veľmi radi, že sme boli súčasťou tohto projektu,“ povedala Martina Hrivnáková, riaditeľka korporátnej a marketingovej komunikácie vo VÚB, ktorá bola generálnym partnerom podujatia.
Najviditeľnejším dielom Bielej noci bol laserový Maják na Novom moste. Neustály rad zvedavých divákov čakal na zážitok v Klariskách, a to na priestorovú projekciu od Guillaume Marmina Timée inšpirovanú Platónovou predstavou vesmíru, ale aj pred Starou tržnicou, v ktorej sa vznášal nadrozmerný biely kruh Vincenta Léroya.
Veľký úspech zožala svetielkujúca interaktívna inštalácia umelca Maotika v záhrade Prezidentského paláca a na jeho druhé dielo, prenášajúce tlkot srdca divákov na fasádu Bratislavského hradu, čakali davy ľudí. Z domácich umelcov zaujala aj projekcia Andreja Kolenčíka a Veroniky Kocourkovej Duch mesta, premietaná na hotel Kyjev, a tiež projekcia Borisa Vitázka a Zuzany Sabovej na nástennú maľbu vo dvore Fugy. Veľký záujem bol aj o iné žánre umenia, milo prekvapilo multimediálne slovensko-maďarské tanečné predstavenie Floating.
Už počas prvých hodín sa v meste rozdalo 80-tisíc tlačených máp a mobilnú aplikáciu si do smartfónov stiahlo 10-tisíc ľudí. Posilnená mestská hromadná doprava aj regionálne spoje a výzva Cyklokoalície prísť do mesta radšej na bicykli splnili účel. Dopravné zápchy zaznamenali policajti len v prvých dvoch hodinách v okolí Sadu Janka Kráľa a na Kamennom námestí.
Vstupenky do interiérových a uzavretých výstav si zakúpilo viac ako šesťtisíc návštevníkov. Organizátori si overili, že rozhodnutie čiastočne spoplatniť Bielu noc bolo správne. Diváci si diela vychutnali v pokojnej atmosfére bez tlačenice. „Výťažok zo vstupného použijeme na ďalšie skvalitnenie festivalu na budúci rok,“ uviedla Pacáková. Jednotlivé umelecké zastávky už neboli koncentrované len v centre mesta, ale všetky sa dali zvládnuť v rámci prechádzky.
S podujatím je spokojný aj spoluorganizátor – Bratislavský samosprávny kraj. „Tisíce ľudí v uliciach, ktoré sledovali tento veľký sen mesta sú dôkazom, že sme boli spoluorganizátormi skvelej akcie,“ zhodnotil predseda BSK Pavol Frešo. Dodal, že pre bratislavskú župu sa Biela noc neskončila. V novembri totiž prídu vybrané ikonické diela aj vďaka destinačnému partnerovi Krajskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Region Tourism do okresných miest samosprávneho kraja. Dve headlinerské diela ostávajú v Bratislave ešte pár týždňov, a to Esther Stocker a jej inštalácia Z budúcnosti v Kunsthalle LAB a nafukovacia inštalácia Comfort #14 od Daniela Baumanna a Sabiny Lang na fasáde Slovenského rozhlasu.