Poslanci parlamentu budú rokovať o návrhu novely zákona o energetickej hospodárnosti budov aj v druhom čítaní. Odhlasovali to v piatok. Novela prevezme európsku smernicu z roku 2018.
Dlhodobý energetický cieľ
Tá obsahuje opatrenia pre členské štáty, pre investorov v stavebníctve a v energetike k tomu, aby energetický systém do roku 2050 dosiahol dlhodobý cieľ energeticky efektívneho a dekarbonizovaného fondu všetkých bytových a nebytových budov, verejných i súkromných, keďže ich užívanie spôsobuje až 36 % všetkých emisií oxidu uhličitého (CO2) v EÚ.
Novela s navrhovanou účinnosťou 10. marca 2020 sa týka cieľov a opatrení na zvýšenie požiadaviek na energetickú hospodárnosť budov – bytových i nebytových bez ohľadu na ich vlastníkov.
Ide o nové a existujúce budovy po ich významnej obnove, ktoré by mali mať takmer nulovú potrebu energie. Ako hlavný nástroj na dosiahnutie tohto cieľa smernica zavádza programový dokument Dlhodobá stratégia obnovy fondu budov na roky 2020 až 2050.
Jedna nabíjacia stanica pre elektromobily
Ministerstvo dopravy a výstavby pre agentúru SITA spresnilo, že nové a významne obnovované nebytové budovy s viac než desiatimi parkovacími miestami budú musieť mať aspoň jednu nabíjaciu stanicu pre elektromobily.
Zároveň budú musieť mať inštalované vedenie na minimálne jedno z každých piatich parkovacích miest s cieľom umožniť v neskoršom štádiu inštaláciu nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Nové a významne obnovované bytové budovy s viac než desiatimi parkovacími miestami budú musieť mať inštaláciu vedenia na každé parkovacie miesto so zámerom umožniť neskôr inštaláciu nabíjacích staníc pre elektromobily.