BRATISLAVA 15. novembra (WBN/PR) – Podarí sa dosiahnuť v krátkej dobe výrazný pokrok pri tvorbe základných predpokladov pre možný rozvoj cestovnom ruchu Slovenska?
Alebo sa k 31.12.2010 naplní do posledného dňa v roku bezo zvyšku 17 rokov nečinnosti štátu v multirezorte priemyslu turizmu Slovenska?
Ako je zrejmé z publikovaných vyjadrení v rôznych médiách, v poslednej dobe stúpa počet tých, ktorí sa už oboznamovali s vyhláseniami Asociácie podpory rozvoja cestovného ruchu Slovenska (ďalej ARCR) zverejňovanými našou asociáciou od r. 2007 a postupne si osvojujú a prezentujú (aj) naše názory, čo sa týka potreby konania štátu pri plnení jeho nezastupiteľnej funkcie v rezorte CR. Ba dokonca podľa nami zaznamenávaných vyjadrení sú to tiež niektorí tzv. „odborníci“ v cestovnom ruchu Slovenska, ktorí majú okrem politikov hlavný podiel na žalostnom stave priemyslu turizmu Slovenska. Toto poznanie nás jednak prekvapilo a zároveň potešilo. Dôležité však bude, aby boli úlohy a rady pre štát publikované v priebehu rokov vo vyhláseniach ARCR realizované v praxi čo najskôr.
Biedna situácia v multirezorte CR Slovenska a nečinnosť štátu paralelne pokračovala počas 17. roku ďalej . Štát si takmer v žiadnom smere neplnil ani v r. 2010 svoju nezastupiteľnú úlohu v tomto, pre Slovensko strategicky mimoriadne dôležitom odvetví. Sekcia cestovného ruchu i SACR boli v r. 2010 dlhé mesiace prakticky bezprízorné – stručne vyjadrené , pracovníci dodnes najvyššieho odborného riadiaceho a výkonného útvaru CR Slovenska, sekcie CR na ministerstve, museli dočasne sedieť síce na MH SR, ale boli v skutočnosti de jure riadení a platení MK SR. MDPT, ktorému dohodou koalície prináleží riadenie priemyslu turizmu, bolo nútené čakať na kompetenčný zákon a malo zviazané ruky na činnosti rezortu CR. Za posledné mesiace v oblasti cestovného ruchu namiesto podpory rezortu CR, prišlo k niekoľkým výrazne negatívnym skutočnostiam: prišlo prekvapujúco k „vymazaniu“ textového výrazu „cestovný ruch“ z názvu ministerstva, do ktorého kompetencie CR najnovšie od 01.11.2010 patrí, nemohli byť zodpovedajúcim spôsobom prerokované a dohodnuté potrebné systémové medzirezortné kroky v kontexte CR, neboli a nemohli byť zodpovedajúcim spôsobom pripravené a implementované tézy do programového vyhlásenia vlády SR, ani posúdené finančné otázky rezortu CR vo vzťahu k rozpočtu – to všetko ako dôsledok do konca októbra 2010 pre riadnu činnosť nejednoznačných kompetencií rezortu priemyslu turizmu pred parlamentnými voľbami, ako aj po voľbách. Okrem toho bola nedávno iniciatívne predložená do vlády absolútne neadekvátna novela zákona o turizme, toho zákona, ktorý je síce dodnes platný, ale zjednodušene povedané, podľa nášho názoru nedobrý. Štát žiaľ tak ako doteraz, buď nezasahoval žiadnym spôsobom, alebo zasahoval do cestovného ruchu Slovenska aj v priebehu 17. roka nevhodným spôsobom Štát svojou nezodpovednou nečinnosťou v multirezorte priemyslu turizmu naďalej aj v priebehu 17.roku držal a drží dodnes v šachu domácich a zahraničných návštevníkov krajiny, podnikateľov v cestovnom ruchu, ako aj obyvateľstvo našej krajiny. Zásluhou týchto skutočností došlo k ďalšiemu niekoľkomesačnému odkladu začatia riešení v prospech štartu rozvoja cestovného ruchu Slovenska. Do 01.11.2010 nebolo zo strany štátu ani náznaku na zlepšenie stavu, skôr naopak – de facto sa potvrdil záujem o pokračovanie živelnosti v multirezorte cestovného ruchu Slovenska v nezmenenej konštrukcii oproti minulým obdobiam. Čo je zarážajúce, aj v priebehu r. 2010 sa potvrdil dlhoročný nezáujem štátu o tvorbu nových pracovných miest v cestovnom ruchu, nezáujem o podporu vzniku nových podnikateľských príležitostí hlavne v tomto odvetví hospodárstva, nezáujem o riešenie regionálnych disparít vplyvom možného rozvinutého priemyslu turizmu, nezáujem o podporu zvyšovania exportu ako dopadu rozvinutého priemyslu turizmu , nezáujem o tvorbu prostredia krajiny, nezáujem o zeleň a životné prostredie krajiny a nezáujem o ďalšie pozitíva dopadov rozvinutého turizmu krajiny.
Teraz, už po delimitácii agendy multirezortu cestovného ruchu Slovenska de facto i de jure na ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja riadené ministrom p. Figeľom, s veľkými nádejami očakávame urýchlený začiatok pozitívneho ovplyvňovania procesov pri usmerňovaní multirezortu CR takým spôsobom, aby sa zaznamenal v krátkej dobe výrazný pokrok hlavne pri vytváraní predpokladov pre možný štart rozvoja CR. Na dosiahnutie tohto cieľa bude potrebné medzi prvými aktivitami bezodkladne skoncovať v multirezorte priemyslu turizmu Slovenska s doteraz panujúcou živelnosťou a implementovať urýchlene systém do všetkých procesov cestovného ruchu Slovenska. Systém je potrebné inplementovať plošne, počnúc jednoznačným definovaním inštitucionálneho organizačného usporiadania centrálneho orgánu riadenia priemyslu turizmu Slovenska charakterizovaného vysokou profesionalitou managementu , pracovitosťou a zodpovednosťou, a končiac organizáciou cestovného ruchu v rámci našej krajiny plošne .
Viaceré politické strany avízovali v odpovediach na otázky Asociácii podpory rozvoja cestovného ruchu Slovenska verejne ešte pred voľbami, že budú jednoznačne podporovať kroky , ktoré by mohli viesť k príprave predpokladov pre možný štart rozvoja CR Slovenska, dokonca tiež bol potvrdený záujem podporiť rozvoj cestovného ruchu na zaradenie medzi priority vlády SR na toto obdobie. Momentálne priaznivá situácia, kedy záujem politických strán koalície, spolu s terajšou pripravenosťou profesionálov, jednak formulovať čo je potrebné robiť na realizáciu radikálnej zmeny oproti doterajšej praxi v mutirezorte CR a zároveň aj participovať na tejto realizácii, môže pomôcť k úspešnému vývoju v tejto oblasti bez problémov v krátkej dobe.
Za Výkonný výbor ARCR
Ing. Jozef Čajko
Ing. Pavla Mikulášová
Ing.Darina Gáborová