Nemecké spoločnosti testovali štvordenný pracovný týždeň. S akými výsledkami?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zamestnanosť
Foto: ilustračné, Thinkstock
Tento článok pre vás načítala AI.

Niekoľko desiatok nemeckých spoločností umožnilo svojim zamestnancom pracovať štyri dni v týždni bez toho, aby im zodpovedajúcim spôsobom znížili mzdy. Skúška ukázala sľubné zisky, ale aká by bola udržateľnosť ekonomiky v rámci krajiny?

Ako uvádza web Deutsche Welle, začiatkom tohto roka spustilo približne 45 nemeckých firiem projekt 4-dňového pracovného týždňa, aby zistili, či takáto zásadná zmena môže priniesť pozitívne výsledky pre zamestnávateľov a zamestnancov.

Menej hodín za rovnaký plat

Počas šiestich mesiacov to sledovali a zaznamenávali výskumníci z Münsterskej univerzity v Nemecku. Dobrovoľnícke spoločnosti umožnili svojim zamestnancom pracovať menej hodín bez toho, aby im znížili plat. Pilotnú prevádzku iniciovala berlínska manažérska poradenská spoločnosť Intraprenör v spolupráci s neziskovou organizáciou 4 Day Week Global (4DWG).

Vedúca pilotnej štúdie Julia Backmannová hovorí, že zamestnanci sa vo všeobecnosti cítili lepšie s menším počtom hodín a zostali rovnako produktívni ako pri päťdňovom týždni a v niektorých prípadoch boli dokonca produktívnejší.

Výskum ukázal pozitívne výsledky

Účastníci hlásili výrazné zlepšenie duševného a fyzického zdravia, povedala pre DW, a vykazovali menej stresu a symptómov vyhorenia. Výskumníci pritom robili viac než len dotazníky a rozhovory. Zamestnancom analyzovali vzorky vlasov, aby mohli premerať úroveň stresu. Pomocou fitness sledovačov tiež zhromažďovali fyziologické údaje, ako srdcová frekvencia, úroveň aktivity či kvalita spánku.

Štúdia tiež ukázala, že účastníci boli počas 4-dňového pracovného týždňa fyzicky aktívnejší a spali v priemere o 38 minút viac týždenne ako tí v päťdňovej kontrolnej skupine. Firmy zasa zaznamenali environmentálne výhody, ako ušetrenie na energiách, keďže kancelárie boli zatvorené. Pracovníci si pochvaľovali takýto pracovný týždeň, pretože mali viac času na rodinu a mohli počas dlhšie víkendu trebárs viac cestovať.

Zhruba 70 % firiem chce pokračovať

Pre obmedzený počet zúčastnených spoločností je štúdia sotva reprezentatívna pre Nemecko a jeho viac ako tri milióny registrovaných firiem. Projekt mal problémy nájsť dostatok zamestnávateľov, ktorí by sa doň zapojili.

Expert na trh práce Enzo Weber je k pilotnému projektu skeptický a tvrdí, že spoločnosti, ktoré sa zúčastňujú na takýchto testoch, sú vo všeobecnosti už pozitívne naladené na 4-dňový pracovný týždeň, čo z nich robí nereprezentatívnu vzorku ekonomiky.

Približne 70 % spoločností, ktoré sa zapojili do výskumu, chcú vo štvordňovom pracovnom týždni pokračovať. Backmannová na margo toho poznamenala, že cieľom štúdie nebolo obhajovanie plošného zavedenia 4-dňového pracovného týždňa, ale skôr skúmanie „inovatívneho modelu pracovného času a jeho účinkov“.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Deutsche Welle