BRATISLAVA 22. októbra (WBN/PR) – Uistite sa čím skôr, či máte platnú kontrolu kotla, revíziu komína a bleskozvodu. V opačnom prípade počas vykurovacej sezóny riskujete, že vám pri poistnej udalosti (napr. požiari) poisťovňa skráti vyplatenú sumu, prípadne vám úplne odmietne uhradiť škodu. Podľa zákona má na to právo, keďže vašou povinnosťou je podľa Občianskeho zákonníka zabezpečiť svoju nehnuteľnosť proti vzniku škody. Okrem toho by ste od obce mohli dostať pokutu za chýbajúcu kontrolu. Radí Janka Pracharová, obchodná vedúca pre OVB Allfinanz Slovensko.
Čo vyžaduje zákon
Zákon NR SR č. 17/2007 Z. z. o pravidelnej kontrole kotlov, vykurovacích sústav a klimatizačných systémov vyžaduje od januára 2008 povinnú pravidelnú kontrolu kotla a umožňuje obci vyberať pokutu za nesplnenie povinnosti (max. 333 eur). Kontrolu môže vykonávať odborník s osvedčením o odborne absolvovanej skúške (zoznam nájdete na www.siea.sk).
Kontroly, ktoré by ste nemali podceniť
1. Revízia komína
Ako často musíte kontrolovať komín závisí od paliva: pri dreve, uhlí a LPG (propán-bután) potrebujete kontrolu každé 4 mesiace, pri plyne a komíne bez vložky každých 6 mesiacov, pri plyne a vložkovanom komíne (typicky pri kondenzačných kotloch) raz ročne. Kontrolu musí robiť pravidelne každý, kto má v dome kotol s odvodom spalín do komína (t.j. všetky kotly okrem elektrického). Vyčistenie komína spolu s kontrolou vykonáva certifikovaný kominár, ktorý vám vystaví Potvrdenie o vykonaní preskúšania komína (tzv. Revízna správa). Revízia nie je drahá, stojí 20 – 30 eur. Pri požiari alebo škode súvisiacej s vykurovacou sústavou poisťovňa vždy skúma, či máte platnú revíziu komína.
2. Kontrola kotla
Zákon vyžaduje dlhý interval až 15 rokov podľa typu kotla (pri kotloch starších ako 15 rokov musí byť súčasťou kontroly aj individuálna špeciálna kontrola vykurovacej sústavy). Dôležitejší je ale interval, ktorý predpisuje servisná knižka. Pri nových kotloch je to zvyčajne každý rok počas prvých 5 rokov prevádzky. Tieto podmienky berú do úvahy aj poisťovne. Ak pravidelné servisné kontroly nedodržíte, strácate platnosť záruky kotla, čo pri investícii 1 000 – 10 000 eur môže poriadne bolieť. A poisťovňa vám môže krátiť alebo úplne odmietnuť zaplatiť z vášho poistenia škodu.
3. Revízia elektrických zariadení a bleskozvodov
Lehoty odborných prehliadok sa vykonávajú podľa druhu objektu a zariadení, napr. murovaná obytná budova potrebuje revíziu 1 x za 5 rokov. Ak nemáte povinnosť mať na dome bleskozvod (t.j. obec vám túto povinnosť neuložila pri kolaudácii), máte po starosti. Ak vám túto povinnosť obec uložila a vy ste ju v lehote nesplnili, je môže to pre poisťovňu byť dôvod na krátenie plnenia či odmietnutie plnenia. Poisťovňa samozrejme vždy posudzuje, či poistná udalosť súvisela s časťou domu, ktorá nemá potrebnú kontrolu.
3 odporúčania pre začiatok vykurovacej sezóny
1. Objednajte si čím skôr čistenie a revíziu komína. Znížite tým riziko požiaru (vyhorenia spalín), zlepšíte účinnosť kotla (znížite si náklady) a máte istotu, že poisťovňa vám uhradí prípadnú poistnú udalosť.
2. Ak máte nový/zánovný kotol, nezabudnite na pravidelnú prehliadku. V opačnom prípade stratíte záruku.
3. Skontrolujte si, kde máte uloženú Revíznu správu komína. Pre istotu ju oskenujte a uložte v pracovnom počítači, v cloude (Dropbox) alebo v zakladači v práci. Ak o správu prídete doma pri požiari, nemáte ako zdokladovať platnosť revízie. Pri každej poistnej udalosti súvisiacej s vykurovaním bude poisťovňa od vás revíznu správu vyžadovať.