NDS chce rozdeliť výstavbu diaľnice cez Turany na dve časti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 14. februára (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. uvažuje rozdeliť plánovanú výstavbu 13,5 kilometrového úseku diaľnice D1 Turany – Hubová na dve časti. Úseky Turany – Kraľovany a Kraľovany – Hubová by sa tak stavali samostatne.

Dôvodom tohto zámeru je neuzavreté posúdenie dopadov stavby diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom na chránené územia Malej a Veľkej Fatry.

Súťaž na prvý z úsekov D1 Turany – Kraľovany chce NDS začať ešte v lete tohto roka, podmienkou je však dohodnúť sa s Európskou komisiou. Začatie tendra na druhý úsek Kraľovany – Hubová závisí od spracovania dodatočného posúdenia vplyvov diaľnice na územie Natura 2000 a jeho následného komplexného prerokovania s verejnosťou.

„Tento proces, myslím si, bude trvať minimálne ešte asi pol roka. Úsek je tak veľmi náročný, že keby sme ho už dnes mali vo verejnom obstarávaní, nestihneme ho v rámci Kohézneho fondu. Pokiaľ bude dobrá vôľa na všetkých stranách, v polovičke tohto roka budeme mať dohodu s Európskou komisiou a pravdepodobne úsek Turany – Hubová rozdelíme na dva úseky,“ povedala v utorok na stretnutí s médiami investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

Opatrenia za 8 miliónov

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po rokovaní s eurokomisárom pre životné prostredie Janezom Potočnikom 20. januára informoval, že cieľom je začať verejné obstarávanie na stavbu D1 Turany – Hubová v lete tohto roka v súlade s národnou i európskou legislatívou. Opatrenia súvisiace s opätovným posúdením odhadol na približne 8 mil. eur.

Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

„Dodatočné posúdenia vplyvov na životné prostredie musia byť vykonané podľa zákona takým spôsobom, ktorý by obstál pred akýmkoľvek expertom alebo iným posúdením,“ uviedol Figeľ. Podľa ministra životného prostredia Józsefa Nagya, po opätovnom posúdení a po prijatí zmierňujúcich kompenzačných opatrení sa dá v projekte pokračovať. „Dôležité však je, aby boli všetky tieto opatrenia vykonané a aby sa k nim mohli všetci vyjadriť,“ dodal Nagy. Medzi takéto opatrenia radí napríklad vyriešenie problému s pohybom veľkých šeliem po tomto území, ochranou vtákov a netopierov, pre ktoré bude potrebné postaviť farebné steny, aby zvieratá do nich nenarážali.

Slovenskí ochranári tvrdia, že výstavba povrchového variantu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová nemôže vyhovieť podmienkam európskej smernice o ochrane biotopov. Práve splnením týchto podmienok podmieňuje Európska komisia vyplatenie druhej časti pôžičky z Európskej investičnej banky (EIB). Podľa ochranárov je schválený povrchový variant diaľnice v rozpore so smernicou, ktorá dovoľuje výstavbu na územiach Natura 2000 len v prípade, že neexistuje alternatívne riešenie. Ochranári však upozorňujú na alternatívny variant s tunelom Korbeľka.

Predpokladané stavebné náklady na diaľnicu Turany – Hubová predstavujú 698,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výstavba diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran v celkovej dĺžke 4,6 kilometra mala byť financovaná z eurofondov a štátneho rozpočtu v terajšom sedemročnom programovom období. Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo začiatok prác na diaľnici na jar tohto roka. Komplikovaná situácia s plánovaným úsekom diaľnice Turany – Hubová bola spolu s vysokými nákladmi jedným z dôvodov zastavenia prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP). Bez uvedeného úseku totiž nemohla začať ani výstavba ďalších štyroch úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne spolu zahrnuté v projekte.

Novela zákona o diaľniciach odstráni patový stav

Diaľnica
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorá už neumožňuje diaľničnú výstavbu na nevyvlastnených pozemkoch, podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. odstráni doterajšiu patovú situáciu pri výstavbe diaľnic. Po náleze Ústavného súdu SR, ktorý označil za protiústavné niektoré časti takzvaného vyvlastňovacieho zákona z roku 2007, krajské stavebné úrady zastavili takéto vyvlastňovanie pozemkov. Podľa investičnej riaditeľky NDS Viktórie Chomovej spomínaná novela, ktorú parlament prijal 3. februára a účinnosť nadobudne 1. marca, umožňuje dokončiť vyvlastňovacie konania tak, aby mohlo byť v budúcnosti vydané kolaudačné rozhodnutie na diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré majú stavebné povolenia podľa doterajšieho zákona.

„Na Slovensku sú veľmi komplikované vlastnícke vzťahy, dlhé roky neriešené a neprevedené pozemky. V rámci 10-kilometrového úseku diaľnic máme priemerne od 600 až 700 vlastníkov napríklad na R7 až po 8 tisíc vlastníkov na Kysuciach,“ povedala v utorok Chomová na stretnutí s médiami. Na jeden úsek diaľnice pod Tatrami podľa nej pripadá zhruba 4 tis. vlastníkov.

Keďže vlastníkov je tak veľa, je pre nich nezaujímavé vôbec podpisovať zmluvu o odstúpení pozemkov. Pomerne veľký je aj podiel neznámych vlastníkov. „Na vysporiadanie jedného vlastníka je nutných 250 až 300 eur. To sú administratívne náklady spojené s vysporiadaním jedného vlastníka. Sú v tom zahrnuté náklady na identifikáciu pozemkov, geometrické plány, súdnoznalecké posudky, zazmluvnenie vlastníka a samozrejme aj založenie návrhu na vklad do katastra, ktorý je 66 eur. Platíme ho za každého vlastníka,“ uviedla Chomová.

Vysporiadanie okolo 40 percent vlastníkov pozemkov sa podľa investičnej šéfky NDS pohybuje pod spomínanú úroveň 300 eur. „Osem percent vlastníkov je pod 10 eur a tri percentá sú pod jedno euro. S takýmto malým podielom sa neoplatí ísť ani podpísať zmluvu k notárovi, lebo za overenie podpisu zaplatíte viac ako je hodnota zmluvy,“ dodala Chomová. Po vydaní územného rozhodnutia na stavbu diaľnice sa z ornej pôdy väčšinou stáva stavebný pozemok a jeho cena niekedy aj desaťnásobne stúpne. K vyvlastneniu pozemkov podľa nej NDS pristupuje len ako k poslednej možnosti, najmä v prípadoch, keď vlastníci majú malé podiely a nemajú záujem o uzavretie zmluvy.

Menšina vlastníkov sa nechce dohodnúť

Diaľnica, auto, cesta, vodič
Foto: Ilustračné foto SITA/Michal Burza

Diaľničiari tvrdia, že dohodnúť sa nechce iba menšina vlastníkov. „Nesúhlasia s cenou, ktorá je stanovená na základe súdnoznaleckého posudku alebo s rozsahom, ktorý je vykupovaný. Máme v rámci výstavby diaľnic niekoľko naozaj veľkých špekulantov. Je ich desať. Poznám ich už všetkých aj po mene. Snažia sa na výstavbe diaľnic zbohatnúť,“ povedala Chomová. Podľa nej sa títo vlastníci snažia predať výrazne väčšie časti pozemkov, ako je potrebné, a to za cenu stavebného pozemku alebo chcú zvýšiť cenu pozemkov.

Ústavný súd SR ešte vlani 26. januára označil za protiústavné niektoré ustanovenia zákona, ktorý bol prijatý v roku 2007 počas vlády Roberta Fica. Nález bol zverejnený v Zbierke zákonov SR 26. júla minulého roka. Po uplynutí šiestich mesiacov, 26. januára tohto roka, protiústavné časti zákona automaticky stratili platnosť.

Územné konania a stavebné konania začaté a právoplatne neskončené pred 26. júlom 2011 sa dokončia podľa predpisu účinného od 1. marca 2012. Kolaudačné konania začaté a právoplatne neskončené pred 26. júlom minulého roka sa dokončia podľa pravidiel účinných do 29. februára tohto roka. Ak bolo vydané stavebné povolenie podľa predpisov účinných pred 26. júlom 2011 a stavebník nepreukázal vlastnícke právo k pozemkom a stavbám, je stavebník povinný tieto práva získať dohodou najneskôr do 28. februára 2013. Ak stavebník preukáže, že pokus získať uvedené práva dohodou v lehote bol bezvýsledný alebo uvedené práva v tejto lehote nezíska, je povinný podať návrh na vyvlastnenie podľa stavebného zákona.

Rozdelenie plánovanej diaľnice podľa nej umožní financovať výstavbu úseku Turany – Kraľovany z eurofondov ešte v terajšom sedemročnom programovom období. „Polovicu by sme stihli a začali by sme to obstarávať. Ten úsek je priamo napojený na úsek vo výstavbe Dubná Skala – Turany,“ uviedla ďalej Chomová. Úsek diaľnice od križovatky Kraľovany po križovatku Hubová, kde sú plánované dva tunely – Rojkov a Havran – sa podľa nej už nedá financovať z eurofondov v súčasnom programovom období do roku 2013. „Musíme hľadať iné zdroje financovania, alebo financovať v ďalšom programovom období,“ dodala Chomová.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť