Väčšina Slovákov oslavuje Deň Zeme, ktorý pripadá na 22. apríla, a chce aktívne prispieť k ochrane planéty. Ukázal to prieskum agentúry Trumpeter pre startup Repetito.
Z prieskumu vyplynulo, že 84 percent opýtaných tento sviatok pozná a 22 percent z nich sa aj priamo zapája do spoločenských aktivít v súvislosti s týmto dňom. Pri príležitosti Dňa Zeme sa každoročne poukazuje na problém znečistenia planéty. Témou tohto roku je Planéta verzus plasty.
V Európe sa recykluje necelá tretina
Startup Repetito spresnil, že v roku 1950 sa vyrobila 1,5 milióna ton plastov a v roku 2018 to bolo 356 miliónov, s čím vzrástlo aj množstvo plastového odpadu.
Viac ako polovica vodných tokov nie je u nás v dobrom stave, problémom sú staré environmentálne záťaže (rozhovor)
„Podľa Eurostatu sa dnes v Európe recykluje necelá tretina plastového odpadu a okolo 25 percent plastového odpadu končí na skládkach,“ približuje Repetito.
CEO startupu Repetito Ivan Štefina podotkol, že problémy s plastovým odpadom Slováci vnímajú intenzívne.
K rastu prispievajú aj online nákupy
„Až 72 percent respondentov sa preto snaží obmedzovať používanie plastov a plastových obalov vo svojom živote, čo považujeme za dobrú správu,“ dodal Štefina s tým, že obmedzovať plasty vo svojom každodennom živote sa nedarí 24 percentám opýtaných a len štyri percentá nepovažujú plasty za vypuklý problém znečistenia planéty.
K narastajúcemu objemu plastového odpadu do značnej miery prispieva aj e-commerce a online nákupy.
„V roku 2021 urobilo aspoň jeden online nákup až 46 percent Slovákov a doručilo sa okolo 120 miliónov zásielok, ktoré vyprodukovali 30-tisíc ton odpadu. V 80 percentách prípadov sú objednávky zabalené v kartóne a v 20 percentách v plastovom obale,“ informoval Štefina a doplnil, že e-commerce bude potrebovať vratné a opakovane použiteľné obaly, aby sa dosiahla európska požiadavka klimatickej neutrality obehového sektora.
Slováci sú ochotní si priplatiť
Prieskum ďalej ukázal, že vážny problém plastových obalov z online nakupovania si slovenskí občania uvedomujú natoľko, že sú si ochotní priplatiť za ekologické vratné obaly, ktoré prispievajú k menšej produkcii odpadov.
Prieskum potvrdil, že 52 percent opýtaných si za takéto riešenie radi priplatí. Za dobrý nápad považuje viackrát použiteľné recyklovateľné obaly 41 percent respondentov, no nie sú ochotní si za toto riešenie priplatiť.
To, že sa produkcia plastového odpadu používaním vratných obalov pri online zásielkach nezníži si myslí sedem percent z opýtaných.
„Je vypočítané, že stokrát použiteľný balík eliminuje v priemere až 25 kilogramov obalového odpadu a v porovnaní s kartónom dokáže znížiť uhlíkovú stopu o viac ako 85 percent,“ uzavrel Štefina.