Slovensko chce do roku 2026 znížiť emisie oxidu uhličitého (CO2) pochádzajúce z priemyslu o 2,6 milióna ton ročne. Na utorkovej tlačovej konferencii to uviedli minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO) a štátni tajomníci Ministerstva životného prostredia SR (MŽP SR) Juraj Smatana a Michal Kiča.
Dekarbonizácia priemyslu
Priemyselná výroba produkuje 72 percent z celkového množstva emisií skleníkových plynov na Slovensku. Zvyšných 28 percent tvoria doprava (18 percent) a ostatné zdroje znečistenia (10 percent). Envirorezort chce preto na dekarbonizáciu priemyslu z plánu obnovy využiť 350 miliónov eur.
Záväzky krajín v boji proti klimatickej kríze nestačia. Ďalší krok môže priniesť katastrofu
Podľa štátneho tajomníka Juraja Smatanu sa MŽP bude prioritne zaoberať projektami, ktoré pomôžu Slovensku za čo najmenej peňazí čo najviac znížiť emisie v priemysle. „Splnenie tohto cieľa by nás veľmi priblížilo k nášmu záväzku 55-percentného zníženia emisií CO2 do roku 2030. Projekty budú vybrané na základe transparentnej schémy súťaže, kde sa bude zohľadňovať, aké najvyššie zníženie CO2 dokážeme za určené financie dosiahnuť,“ povedal.
Peniaze použije aj do reformy inšpekcie
Časť peňazí chce MŽP SR využiť na reformu Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP), ktorá by po reforme mala byť efektívnejšia v monitorovaní znečistenia ovzdušia pochádzajúceho z priemyslu. Súčasťou adaptačných opatrení na zmenu klímy bude podľa Michala Kiču aj reforma ochrany prírody a národných parkov. Reformou podľa Kiču prejdú aj štátne podniky, ktoré majú na starosti hospodárenie s vodou v krajine.
Greenpeace Slovensko adresovalo vláde výzvu, aby finančne podporila dopravné podniky
Hoci šéf envirorezortu v minulosti vyjadril názor, že peniaze z plánu obnovy by mohli byť použité aj na odstránenie environmentálnych záťaží, tie napokon v investičných plánoch pre obnovu zahrnuté nie sú. Budaj vysvetlil, že na odstránenie záťaží budú použité peniaze z eurofondov. MŽP SR má podľa neho na odstraňovanie envirozáťaží v štrukturálnych fondoch pripravených 180 miliónov eur. Na odstránenie záťaží na Slovensku by však podľa odhadov reálne potrebovalo 2,9 miliardy eur.