Jeden Slovák spotrebuje v priemere sedem až osem mikroténových vreciek denne. Na stredajšej tlačovej konferencii to uviedli Petra Cséfalvayová z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky (INCIEN) a obchodný riaditeľ spoločnosti LIDL Slovensko Slavomír Špánik.
Slovensko patrí v spotrebe igelitových vreciek medzi popredné krajiny Európskej únie. V niektorých iných členských štátoch pritom ročná spotreba mikroténových vreciek predstavuje 4 až 10 vreciek. Spoločnosť LIDL chce preto začať vplývať na zmenu spotrebiteľských návykov.
Zákazníci dostanú sieťky zadarmo
V jednej zo svojich predajní sa preto v stredu 12. septembra rozhodol odstrániť všetky mikroténové vrecká umiestnené na predajnej ploche. Zákazníkom miesto nich zadarmo daruje viacnásobne použiteľné sieťky, ktoré budú môcť použiť na prenos ovocia, zeleniny či pečiva.
Lidl a Kaufland rozširujú ciele vo svojej plastovej stratégii. Väčšia miera používania plastového recyklátu a odstránenie čierneho plastu
Popri rozdávaní sieťok spoločnosť zároveň uskutočňuje prieskum, v rámci ktorého sa zákazníkov pýta, či si vedia predstaviť nakupovanie bez používania vreciek a či by ich nahradili prípadne ekologickejšími variantmi.
„Mikroténové vrecká sú vyrobené z nízkohustotného polyetylénu. Vrecká sú však veľmi tenké, takže ani zďaleka nie sú v triediacich linkách automaticky spracované. Vrecká sú rozdávané zadarmo, pretože ich výroba je lacná. Náklady, ktoré však musia krajiny vynaložiť na odstránenie ich negatívnych vplyvov je však mnohonásobne drahšie,“ povedala Cséfalvayová.
Mikroténové vrecká sa nerozložia
Mikroténové vrecká sa prirodzene nerozkladajú, iba rozpadajú na mikroplasty, ktoré sa následne dostávajú do vzduchu, vody a pôdy.
Predstavili textíliu budúcnosti. Nešpiní sa, perie sa v studenej vode, šetrí prírodu i peňaženky
Spoločnosť LIDL preto počas celého týždňa umožní svojim zákazníkom zakúpiť si viacnásobne použiteľné sieťky v dvojbalení za 49 centov. Edukačné aktivity bude LIDL realizovať aj na iných svojich predajniach. Podľa Špánika je v budúcnosti možné, že reťazec úplne upustí od používania mikroténových vreciek, vzhľadom na množstvo predajní a zákazníkov však takýto krok nebude možné uskutočniť naraz.