S cieľom upozorniť na nelegálne obchodovanie so zvieratami, ktoré môžu aj slovenskí turisti nechtiac podporiť kúpou suveníru na dovolenke, spustila Národná zoologická záhrada v Bojniciach kampaň Ukradnutá divočina.
Ako na internetovej stránke zoo konštatovala jej vedúca odboru marketingu a propagácie Andrea Klasová, nelegálny obchod so zvieratami a ich časťami je jednou z najzávažnejších príčin ohrozenia divokých zvierat.
Medzi najčastejšie pašované živočíchy patria papagáje, plazy a bezstavovce, z častí tiel zabitých zvierat sa vyrábajú napríklad opasky, topánky, náramky, kabelky, peňaženky či suveníry zo slonoviny.
Nevedomosť mnohých Slovákov
„Pretože nám tento problém nie je ľahostajný, rozhodli sme sa naň upozorniť kampaňou, ktorá odhaľuje fakty o nelegálnom obchode so zvieratami. Vďaka nej môžu návštevníci poodhaliť skutočnosti o kriminalite páchanej na zvieratách a pozrieť sa tak na tento nelegálny obchod zblízka,“ informovala Klasová.
Vo Veľkej Fatre funguje živá kamera, ľudia môžu pozorovať a počúvať zvieratá pri umelom jazierku
Slogan kampane je Kupuješ? Aj ty máš krvavé ruky! má poukázať na nevedomú účasť mnohých Slovákov na takomto nelegálnom obchode tým, že suveníry vyrobené zo zvierat kupujú.
„Odmietnutím kúpy nelegálneho živočícha, alebo výrobkov z častí jeho tela môžete pomôcť k jeho záchrane,“ zdôraznila Klasová.
Fotografie zobrazujú realitu
Výstava ku kampani je v Bojniciach inštalovaná pri hradnom múre oproti veľkému rybníku. Návštevníci bojnickej zoologickej záhrady sa tam dozvedia napríklad o tom, že každý rok je v Afrike zabitých viac ako tisíc nosorožcov, sto slonov je každý deň zabitých pre slonovinu a ročne ulovia až desať miliónov divokých zvierat pre ich kožušiny.
Slony ani tigre zrejme v cirkusoch neuvidíme, vyhláška ministerstva je vo finálnom štádiu prípravy
„Návštevníkom sa možno kampaň bude zdať silná, vizuály podnecujú k zamysleniu, fotografie s krvavými rukami sú kruté. Ale oni len zobrazujú realitu,“ vyhlásila Klasová s tým, že kampaň sa rozhodli propagovať práve v čase dovolenkového obdobia, keď ľudia cestujú do zahraničia a z dovoleniek si prinášajú rôzne suveníry.
Kampaň Ukradnutá divočina vznikla v spolupráci s Českou inšpekciou životného prostredia, Zoo Ostrava a Zoo Olomouc.