Tento týždeň sa do súkromných správ mnohých Slovákov dostala správa o súťaži s reťazcom Billa. Stačilo dať „páči sa mi to“ stránke a zanechať komentár. Každému neskôr prišla správa, že sa stáva výhercom poukážky na nákup. „Stačí“ len poskytnúť svoje osobné údaje, fotografiu a občiansky preukaz. Reťazec Billa však na sociálnej sieti Facebook upozorňuje zákazníkov, že súťaž je falošná a Billa s ňou nemá nič spoločné.
„Spoločnosť BILLA týmto statusom informuje svojich zákazníkov a širokú verejnosť, že prostredníctvom podvodnej fan stránky s názvom „BILLA Slo.“ sa šíri falošná informácia (hoax) o tom, že BILLA rozdáva fanúšikom neoficiálnej stránky poukážky v hodnote 140,- eur, pričom stačí zdieľať status, prípadne označiť ho ako „páči sa mi to“.
Radi by sme uviedli na správnu mieru, že ide o podvod. Pre našich zákazníkov pripravujeme neustále množstvo zvýhodnených ponúk, akcií a súťaží, ale táto ponuka nepochádza od nás. Aktuálne podnikáme kroky vedúce k zamedzeniu zneužívania nášho mena podvodníkmi, ktorí tak zneužívajú aj vašu dôveru. Prosíme všetkých, ktorí takýto status uvidia, aby ho nahlásili a rozhodne naň nijakým spôsobom nereagovali. Stránka „BILLA Slo.“ nie je vo vlastníctve a v správe spoločnosti BILLA,“ uvádza reťazec v upozornení na sociálnej sieti.
Koncom novembra sa stalo obeťou hoaxu aj Tesco. Šlo o rovnaký postup podvodníkov, ktorí chceli pod zámienkou výhry získať od ľudí osobné údaje.
Ako sa brániť
Podvodnícke stránky žiadajú od účastníkov súťaže osobné údaje, ako napríklad fotografiu tváre a fotku občianskeho preukazu. Tieto údaje sa dajú zneužiť viacerými spôsobmi. Podvodníci si na vaše doklady môžu vziať pôžičky, robiť nelegálne obchody, či registrovať vás na stránkach, s ktorými nechcete mať nič spoločné.
Ako spoznať falošnú súťaž? Vo všeobecnosti možno povedať, že takto súťaže na sociálnych sieťach nefungujú. Ak na súťaž narazíte, v prvom rade skontrolujte, či ide o ofciálnu fanpage firmy či reťazca. Skutočné stránky majú tzv. verifikačný odznak, no nie je to pravidlo. Napríklad ani spomínaná Billa či Tesco ho nemajú. Disponuje ním však stránka reťazca Lidl a tiež stránka Kauflandu. Pri názve stránky je modrý symbol verifikácie:
Ak stránka tento symbol nemá, nie je potrebné hneď robiť paniku. Stačí na stránku klinkúť a pozrieť si, ako dlho je založená a ako komunikuje. Zaberie to nanajvýš päť minút času. Ak máte akékoľvek pochybnosti, radšej sa súťaže nezúčastňujte.