Mnohým z najväčších spoločností na svete sa nedarí dosiahnuť ich vlastné ciele v boji proti klimatickej zmene. Vyplýva to zo štúdie zameranej na 25 korporácií, ktorú vykonali neziskové organizácie New Climate Institute a Carbon Market Watch.
Podľa ich zistení tiež tieto spoločnosti bežne zveličujú alebo nesprávne nahlasujú ich pokrok. Medzi spoločnosťami, ktoré sa nedokážu meniť dostatočne rýchlo, sú napríklad Google, Amazon, Ikea, Apple či Nestlé, uvádza spravodajský portál BBC.
Cieľom je uhlíková neutralita
Analyzované firmy podľa štúdie zodpovedajú za 5 % celosvetových emisií skleníkových plynov a hoci majú obrovskú uhlíkovú stopu, majú obrovský potenciál byť lídrom v úsilí obmedziť zmenu klímy.
Firmy si stanovujú vlastné ciele pre boj s klimatickou zmenou, Google napríklad plánuje byť bezuhlíkový už do roku 2030, Ikea chce v tom čase byť „klimaticky pozitívna“.
Slovensko bude zmierňovať dopady klimatickej krízy, potvrdil to Budaj európskym politickým špičkám
Štúdia sa venovala verejne oznámeným stratégiám firiem k zníženiu emisií skleníkových plynov na dosiahnutie uhlíkovej neutrality.
Boj proti klimatickým zmenám
Ako však vyšlo najavo, celkovo by stratégie, ak by ich uplatnili, znížili emisie len maximálne o 40 percent a nie 100, ako naznačuje uhlíková neutralita. Len tri z 25 firiem sú jasne zaviazané k odstráneniu 90 percent emisií uhlíka z ich produkcie a zásobovacích reťazcov – Maersk, Vodafone a Deutsche Telekom.
Niektoré z firiem pre BBC vyjadrili nesúhlas s metódami použitým v štúdii, ktorá posudzovala faktory ako každoročné zverejňovanie emisií, uvedenie rozpisu zdrojov emisií či zverejňovanie informácií zrozumiteľným spôsobom. Zároveň sa vyjadrili, že sú odhodlané prijať opatrenia na obmedzenie klimatickej zmeny.
Ochrana lesov je kľúčová v boji proti klimatickým zmenám, uviedol Budaj na rokovaní Rady ministrov
Štúdia sa sústredila na spoločnosti Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain a Unilever.