V porovnaní s rokom 2016 to znamená nárast o 2 400 vozidiel a o 6 400 osôb. Cestujúci najčastejšie využívali autovlak na nočnej linke Košice – Praha, na ktorej bolo prevezených takmer desaťtisíc vozidiel a viac než 19 500 cestujúcich.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v minulom roku prepravila autovlakmi rekordných vyše 19 600 motorových vozidiel (najmä áut, ale aj motoriek) a 36 600 osôb. V porovnaní s rokom 2016 to znamená nárast o 2 400 vozidiel a o 6 400 osôb. Ako národný osobný vlakový dopravca vo štvrtok informoval, cestujúci najčastejšie využívali autovlak na nočnej linke Košice – Praha, na ktorej bolo prevezených takmer desaťtisíc vozidiel a viac než 19 500 cestujúcich.
Štvrtinu prepravených vozidiel tvoria tzv. veľké autá
„Na druhej najobľúbenejšej autovlakovej linke Poprad-Tatry – Praha ZSSK prepravila viac ako päťtisíc áut a takmer 9 500 osôb. Obľúbené boli aj autovlaky na trase Humenné – Praha (takmer 2 500 vozidiel, vyše 4 200 osôb) a vnútroštátna linka Humenné – Bratislava (vyše 1 700 vozidiel, 2 700 osôb),“ uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
„Približne 25 percent prepravených vozidiel sú tzv. veľké autá s výškou nad 160 centimetrov. Preprava motocyklov tvorí necelých 5 percent všetkých prepravených vozidiel,“ priblížil Kováč s tým, že motocykle sa prepravujú najmä v letnej sezóne.
Najmä podnikatelia alebo manažéri, ale aj českí turisti
Autovlaky podľa železničného dopravcu najviac využívajú podnikatelia alebo manažéri, ktorí cestujú na pracovné rokovania, ale napríklad aj českí turisti smerujúci do Tatier – prakticky každý, kto nechce v noci šoférovať stovky kilometrov do Česka alebo cez celé Slovensko.
„Auto alebo motorka cestuje v autovlaku spolu s majiteľom. Cestujúci sa vyhne dopravným zápcham a navyše si oddýchne a ešte aj ušetrí za ubytovanie, keďže sa môže vyspať v lôžkovom alebo ležadlovom vozni,“ dodal Kováč.
Lôžkový vozeň je prednostne pre cestujúcich s vozidlom
Veľkú väčšinu cestujúcich v autovlakoch tvoria len samotní šoféri, najviac s jedným spolujazdcom. V každom nočnom autovlaku je radený osobitný lôžkový vozeň určený prednostne pre cestujúcich s vozidlom.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.