- aktualizované 28. septembra, 15:51
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po dvoch rokoch skončila s výstavbou stredísk technicko-hygienickej údržby koľajových vozidiel v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom.
Hlavnú časť pokryli eurofondy
Moderné pracoviská na kontrolu a prípravu vozového parku železničnej osobnej dopravy, vybudované najmä z prostriedkov Európskej únie, budú všetky služby poskytovať aj ostatným dopravcom využívajúcim slovenské koľaje.
Výstavba nového strediska v Nových Zámkoch trvala od septembra 2021 do júla 2023, náklady dosiahli takmer 46 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Politici sa zaviazali k podpore železničnej dopravy dvoma kľúčovými nástrojmi, progresívci chcú zrušiť dcérske firmy
„Hlavnú časť pokryli prostriedky z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII), zvyšnú časť tvorili prostriedky zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK,“ uviedol v súvislosti s predstavením tohto pracoviska vo štvrtok riaditeľ odboru komunikácie a hovorca národného vlakového dopravcu Tomáš Kováč.
Začiatok fungovania strediska
Zdroje Európskeho fondu regionálneho rozvoja na výstavbu strediska v Nových Zámkoch dosiahli 33,6 milióna eur, zo štátneho rozpočtu skoro 6 miliónov eur a prostriedky ZSSK 6,5 milióna eur bez dane. Okrem toho náklady na služby stavebného dozoru, obstarávané samostatne, dosiahli cez 290-tisíc eur bez DPH.
„Náklady na stavebný dozor sú zahrnuté do oprávnených výdavkov projektu z hľadiska spolufinancovania z eurofondov v rámci OPII,“ podotkol Kováč.
Aké by bolo najrýchlejšie priame vlakové spojenie Nitry s Bratislavou? Je to drahšia alternatíva ako cez Leopoldov
ZSSK predpokladá začiatok fungovania novozámockého strediska v roku 2024 vzhľadom na splnenie podmienok kolaudácie stavby a jej uvedenia do prevádzky. Podmienkou je aj notifikácia štátnej pomoc zo strany Európskej komisie.
Podmienky v najvyššom štandarde
„Naši pracovníci údržby budú mať konečne podmienky na prácu v tom najvyššom štandarde, pretože strediská technicko-hygienickej údržby sú vlajkovými loďami nielen v oblasti ľahkej technickej údržby, ale aj čistenia interiérov a exteriérov vlakov,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň.
„Tieto moderné pracoviska výrazne zvýšia úroveň a komfort práce zamestnancov, ktorí tieto činnosti už roky vykonávajú v improvizovaných podmienkach, často pod holým nebom,“ doplnil.
ZSSK uzavrela zmluvu na výstavbu strediska údržby koľajových vozidiel v Nových Zámkoch v septembri 2021 so združením spoločností Metrostav, Železničné stavby a Dopsys.
Pôvodná zmluvná cena stavebných prác plánovaných na dva roky bola 41,8 milióna eur bez DPH, predpokladané celkové náklady zákazky pri vyhlásení verejného obstarávania v januári 2019 mali objem 36,5 milióna eur bez DPH.
Náklady na výstavbu
Výstavba stredísk údržby vo Zvolene a v Humennom trvala od septembra 2021 do augusta tohto roka. Takisto majú začať fungovať v priebehu roka 2024, v prípade pracoviska v Humennom aj vzhľadom na výluky v súvislosti s aktuálnou elektrifikáciou trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.
Náklady na výstavbu strediska vo Zvolene dosiahli 37,4 milióna eur, z toho zo zdrojov EÚ 27,3 milióna eur bez DPH. Zhotoviteľom bola spoločnosť Strabag, pôvodná zmluvná cena prác bola zhruba 34 miliónov eur, predpokladaná v súťaži skoro 30 miliónov eur bez dane.
Príprava sa skončila a začínajú sa reálne práce, elektrifikácia trate na východe Slovenska stopne vlaky na rok
Náklady na výstavbu strediska v Humennom predstavovali takmer 33 miliónov eur, vrátane prostriedkov EÚ v objeme 22,9 milióna eur bez DPH.
Aj túto stavbu realizovali Metrostav, Železničné stavby a Dopsys, vysúťažená cena bola necelých 30 miliónov eur a odhadovaná 25 miliónov eur bez dane. Výdavky na stavebný dozor pre stavbu strediska v Zvolene boli zhruba 280-tisíc eur a v Humennom zhruba 230-tisíc eur bez dane.