Cestujúci spojmi Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) môžu vo viac ako troch štvrtinách vlakov využívať palubnú sieť Wi-Fi. Jej použitie sa medzi cestujúci teší obľube a používajú ju mimoriadne aktívne. Týždenne cez ňu prejde viac ako 36,5 terabajtov dát, čo zodpovedá približne 12-tisíc HD filmom.
Nie všade je však pri jazde vlakom možné nerušené sledovanie internetu a obľúbených aplikácií. Zväčša pritom nejde o chybu techniky, problémom je signál.
Facebook, YouTube, Spotify a CapCut dominujú
Ako vyplýva zo štatistík ZSSK, najnavštevovanejšou stránkou spomedzi všetkých je pri jazde vlakom so štyrmi miliónmi relácii Facebook. Nasleduje ho YouTube (3,8 milióna) a Spotify (2 milióny). Štvrtou najpoužívanejšou aplikáciou je prekvapivo nástroj na úpravu videí CapCut. Streamovacia služba Netflix mala 427-tisíc relácií. Štvrtinu dát predstavuje upload, ktorý slúži napríklad na synchronizáciu cloudových služieb.

Študenti kritizujú ZSSK za porušovanie vyhlášky o bezplatnom cestovaní, dopravca oponuje legislatívou
Dátové špičky pritom nastávajú ráno medzi 7:00 – 10:00 a popoludní od 15:00 do 18:00. Každý týždeň ZSSK zároveň zablokuje vyše 643-tisíc pokusov o obchádzanie internetových pravidiel, napríklad cez proxy servery a viac ako 63-tisíc pokusov o prístup na nevhodný obsah. „Palubné Wi-Fi je určené na pohodlné surfovanie, nie na obchádzanie pravidiel,“ upozornila v tejto súvislosti ZSSK.
Prečo Wi-Fi niekedy nefunguje?
Nie vždy je však pri jazde vlakom pripojenie na internet k dispozícii. ZSSK upozorňuje, že výpadky Wi-Fi vo vlaku nie sú spôsobené poruchou zariadení, ale slabým alebo úplne chýbajúcim signálom na niektorých úsekoch tratí. Palubný internet totiž funguje vo vlaku cez dátový mobilný signál. „Ak vlak prechádza úsekom bez mobilného signálu, prístup na internet cez Wi-Fi nie je jednoducho možný. Po strate signálu môže obnovenie pripojenia trvať niekoľko minút,“ vysvetlil dopravca.

ZSSK varuje cestujúcich pred komplikáciami v železničnej doprave, vysoké teploty môžu spôsobiť poruchy aj meškania
Podľa údajov Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií existujú aj na hlavných železničných ťahoch ako Bratislava – Košice či Kúty – Štúrovo úseky bez pokrytia. Problém nie je špecifikom Slovenska, rovnaké výpadky evidujú aj zahraniční dopravcovia, keďže všetci závisia od mobilných operátorov. Hoci niektoré spoločnosti testujú satelitné pripojenie, zatiaľ ide o výnimočné, technologicky náročné a drahé riešenie.
Modernizácia Wi-Fi pokračuje, pribudnú nové routre aj špeciálne okná
Vo vlakoch ZSSK sú antény umiestnené na streche vozňov, aby sa eliminovalo rušenie signálu oknami či konštrukciou vozidla. Palubné zariadenia sa v reálnom čase prepínajú medzi viacerými mobilnými sieťami. Momentálne je Wi-Fi technológiou vybavených viac ako 75 percent vozňov, pričom od mája inštalujú ďalších 35 nových routrov s podporou 5G. Modernizácia má byť ukončená do konca júla. ZSSK zároveň plánuje zaviesť aj špeciálne okná so zníženým útlmom signálu, čo zlepší individuálne pripojenie cez mobil.

ZSSK vypraví na Levočskú púť špeciálne vlaky, cestujúcim odporúča zakúpiť si cestovné lístky vopred
Ak sa cestujúci nevie pripojiť, odporúča sa vymazať sieť WiFi ZSSK zo zariadenia a pripojiť sa nanovo. V prípade potreby môže vlakvedúci reštartovať zariadenie a nahlásiť problém na technickú podporu. Dopravca zároveň ubezpečuje, že na zlepšovaní konektivity systematicky pracuje.
„Internet sa stal neoddeliteľnou súčasťou cestovania. Hoci ho nevieme garantovať všade, neustále pracujeme na zlepšovaní technológie, výmene zariadení a hľadaní nových riešení pre ešte lepšiu pripojenie na koľajniciach,“ uzavrela ZSSK.