Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) uspela v štvrtom kole výzvy Nástroja na prepojenie Európy (CEF), ktorý spravuje Európska komisia. Na projekt modernizácie 23 elektrických nákladných lokomotív typu 363 získa grant vo výške 5,68 milióna eur.
Financie budú použité na inštaláciu moderného európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ERTMS/ETCS. Modernizácia prispeje k vyššej bezpečnosti, interoperabilite a efektivite železničnej nákladnej dopravy na hlavných koridoroch európskej siete TEN-T.
Zníženie meškania vlakov
Ako informovala Silvia Kuncová z Kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo, lokomotívy série 363 sú základom flotily ZSSK Cargo a ich vybavenie systémom ETCS umožní plynulý pohyb vlakov v európskom železničnom priestore bez potreby výmeny rušňov na hraniciach. Zavedenie tohto systému zároveň pomôže znižovať meškania, zvyšovať kapacitu infraštruktúry a zlepšovať cezhraničnú dostupnosť.
„Teší nás aj vysoké hodnotenie ďalšieho slovenského projektu ZSSK Cargo – modernizácie terminálu Dobrá, ktorý má v ďalšom kole výzvy reálnu šancu uspieť,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravyDenisa Žiláková, ktorá v rezorte zodpovedá za eurofondové investície a železničnú dopravu.

Zamestnanci Železníc Slovenskej republiky sú v ohrození, spoločnosť zvažuje hromadné prepúšťanie
Podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Jaroslava Danišku je získanie grantu z CEF potvrdením kvality projektu a impulzom pre ďalšiu modernizáciu.
Podporné projekty a modernizácia tratí
„Inštalácia systému ETCS zvýši nielen bezpečnosť našich služieb, ale umožní aj plynulejší pohyb našich vlakov naprieč Európou. Ide o konkrétny krok smerom k inteligentnej, interoperabilnej a udržateľnej nákladnej doprave budúcnosti,“ uviedol Daniška.

Slovenské železnice čaká modernizácia. Európska únia nám prispeje rekordnou sumou na rýchlosť a bezpečnosť – FOTO
V rámci aktuálneho kola CEF sa Slovensku podarilo získať celkovo viac než 141 miliónov eur, teda takmer osem percent z celej kohéznej obálky EÚ určenej pre dopravu.
Medzi ďalšie podporené projekty patria modernizácia trate Vydrník – Spišská Nová Ves, vypracovanie dokumentácie pre úsek Košice – Čierna nad Tisou, rekonštrukcia stanice Čierna nad Tisou, modernizácia výhybiek v oblasti Barca, obnova trakčnej meniarne v Ruskove, inštalácia systému ETCS na osobné vlaky ZSSK a plánovaná modernizácia terminálu Dobrá.