Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) očakáva v roku 2021 kladný hospodársky výsledok vzhľadom na dosiahnutý objem nákladnej prepravy.
Ako pre agentúru SITA uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ štátneho nákladného vlakového dopravcu Roman Gono, oproti obrovskej strate v roku 2020 pôjde o výrazné zlepšenie hospodárskeho výsledku v uplynulom roku. Presná výška zisku bude závisieť od zaúčtovania závierkových operácií a známa bude až koncom januára.
Rozhodujúce komodity v preprave
„Tržby z prepravy, ktoré tiež budú podliehať závierkovým operáciám, by vzhľadom na medziročný rast výkonov o takmer 20 % mali narásť o viac ako 25 mil. eur oproti roku 2020. Tržby spolu s prínosmi ozdravného plánu mali hlavný efekt na výrazné zlepšenie hospodárenia v roku 2021,“ priblížil šéf ZSSK CARGO.
ZSSK si obstarala do lokomotív rádiostanice za 2,5 milióna eur, ZSSK CARGO ich nakúpila o dosť lacnejšie
Spoločnosť vlani prepravila v rámci Slovenska celkovo viac ako 31 mil. ton tovaru, čo znamená medziročný nárast viac ako 5 mil. ton. Rozhodujúcou komoditou v preprave je železná ruda, pričom celkovo prevládajú prepravy súvisiace s hutníctvom, a to vstupné suroviny, ako železná ruda, uhlie, dolomit a šrot, ako aj produkcia, najmä kovy a troska.
„Tieto prepravy tvoria dlhodobo približne dve tretiny celkového objemu prepráv, no v absolútnom vyjadrení ich veľkosť kolíše v závislosti od stavu a vývoja svetového hutníctva,“ vysvetlil Gono.
Oživenie slovenského hutníctva
Pre porovnanie, uvedené prepravy v roku 2018 dosiahli objem takmer 23 mil. ton, v roku 2019 necelých 19 mil. ton, v roku 2020 len 16,5 mil. ton a vlani predbežne vyše 21 mil. ton.
„Ako hlavný dôvod aktuálneho stavu vidíme už uvedený nárast domácej spotreby hutníckych výrobkov v Číne, čo malo za následok oživenie európskeho, a teda aj slovenského hutníctva,“ poznamenal Gono. Na výkonoch spoločnosti podľa neho pozitívne vnímali aj dôsledky priaznivejšej epidemiologickej situácie, či dosiahnuté úspechy v oblasti obchodnej politiky.