Zníženie vekovej hranice pre získanie vodičského oprávnenia pre autobusy z 24 na 21 rokov, ktoré v pondelok vstúpilo do platnosti, otvorilo priestor pre rozšírenie náboru nových vodičov.
Zároveň je potrebná užšia spolupráca dopravcov, stredných odborných škôl a samosprávnych krajov pri príprave nových vodičov a riešení ich nedostatku.
Zvýšenie atraktivity povolania
Dopravca Arriva o tom informoval v pondelok s tým, že udržateľnosť verejnej autobusovej dopravy na Slovensku ohrozuje zvyšujúci sa priemerný vek vodičov z tzv. silných ročníkov a ich postupný odchod do dôchodku.
„Zníženie minimálneho veku vodičov autobusov z 24 na 21 rokov určite zvýši atraktivitu vodičského povolania medzi mladými ľuďmi, ktorí buď už pracujú ako vodiči nákladných áut alebo sa ešte len rozhodujú pre duálne vzdelávanie a prípravu na povolanie,“ uviedol generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan.
O dôležitosti tejto zmeny pre udržateľnosť verejnej autobusovej dopravy na Slovensku sa podľa neho hovorí už od roku 2017 a v súčasnosti chcú dať mladým vodičom aj stredným odborným školám ponuku.
Vo viacerých krajoch už spoločnosti v rámci skupiny Arriva, ktoré v súčasnosti zamestnávajú takmer 1 900 vodičov autobusov, oslovili vedenia odborných škôl s ponukou spolupráce pri zabezpečení nadstavbového štúdia v odboroch zameraných na dopravnú prevádzku.
Nevyhnutná generačná obmena
Tam, kde školy prejavia záujem o partnerstvo, dopravca osloví odbory školstva na úradoch samosprávnych krajov. Cieľom je pripraviť nové alebo rozšíriť existujúce študijné odbory tak, aby sa do nich mohli prihlásiť prví záujemcovia o prácu vodiča autobusu už v budúcom roku.
„Samosprávne kraje sú objednávateľmi prímestskej autobusovej dopravy a veľmi citlivo vnímajú riziká, ale aj príležitosti vyplývajúce z nevyhnutnej generačnej obmeny vodičov autobusov. Som preto presvedčený o tom, že sa aktívne zapoja spolu s nami do realizácie dlhodobých riešení pri príprave a zamestnávaní mladých ľudí ako vodičov vo verejnej doprave a že ich prínos ako partnerov bude rozhodujúci,“ zdôraznil Ivan.
Podľa údajov Zväzu autobusovej dopravy je priemerný vek profesionálnych vodičov autobusov vyše 52 rokov, pričom štvrtina je v dôchodkovom alebo preddôchodkovom veku.
V nadväznosti na zníženie minimálneho veku vodičov autobusov pripravuje Arriva rozšírenie svojich náborových aktivít a v prípade potreby aj zvýšenie kapacít vlastnej autoškoly.