Poslanci schválením úpravy poplatkov za prihlásenie a prepis motorových vozidiel mohli porušiť zákon. Prijali ju ako pozmeňujúci návrh k zákonu o dani z osobitnej stavby, s ktorým nijako nesúvisia.
Legislatívna zmena
Na konflikt upozornil advokát Jakub Berthoty s tým, že legislatívny rozpor môže zastaviť už len prezidentka SR Zuzana Čaputová, ak zákon nepodpíše.
Nové poplatky za autá, známe ako registračná daň alebo registračný poplatok, odsúhlasili poslanci parlamentu vlani 22. decembra. Uplatňovať by sa mali začať od 1. apríla 2023, pričom výrazne sa zvýšia pre staré vozidlá, zatiaľ čo výrazne klesnú pre nové vozidlá.
Výpočet registračného poplatku za autá sa konečne zmení, výhodu získajú novšie vozidlá
Argumentom v prospech tejto zmeny je ekológia, no podľa Berthotyho sú nové poplatky nezmyselné, likvidačné, diskriminačné a s environmentálnou ochranou nemajú nič spoločné. Tvrdí, že najväčšie otázky vyvoláva spôsob legislatívnej zmeny.
Preskúmanie zákona
Schvaľovanie zákonov „potichu“ v tzv. skrátených legislatívnych konaniach alebo formou pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov poslancov je podľa advokáta v posledných rokoch čoraz bežnejší postup.
„Rokovací poriadok Národnej rady SR pozmeňujúce a doplňujúce návrhy poslancov uznáva, avšak musia súvisieť s pôvodným návrhom zákona. Otázka za sto bodov teraz je, ako súvisia poplatky týkajúce sa registrácie a prepisu motorových vozidiel so zdanením plynovodov, či zrušením koncesionárskych poplatkov,“ poznamenal Berthoty.
Komisia navrhuje nové normy Euro 7 na zníženie emisií a zlepšenie kvality ovzdušia
Advokát je presvedčený, že by prezidentka SR Zuzana Čaputová nemala zákon podpísať, pretože neboli pri jeho prijímaní dodržané legislatívne pravidlá. Kancelárii prezidenta SR v tomto zmysle adresoval aj podnet na preskúmanie predmetného zákona.
„Ak chcú poslanci zásadne meniť spoločenské pravidlá, ktoré sa dotknú každého občana, musí k tomu prebehnúť riadny legislatívny proces a nie to robiť cez legislatívny prílepok schovaný za iným zákonom,“ dodal Berthoty.