Železnice Slovenskej republiky podpísali zmluvu o dielo na modernizáciu železničnej trate v úseku Púchov – Považská Bystrica – Považská Teplá so združením Nimnica na čele so stavebnou spoločnosťou Doprastav. Práce na šestnásťkilometrovom úseku pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu sa zaviazalo zrealizovať za zmluvnú cenu 364,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Modernizáciu železničnej trate v úseku Púchov – Považská Bystrica – Považská Teplá uskutoční združenie Nimnica na čele so stavebnou spoločnosťou Doprastav, a. s. Práce na šestnásťkilometrovom úseku pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu sa zaviazalo zrealizovať za zmluvnú cenu 364,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (437,93 mil. eur vrátane dane).
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už uzavreli zmluvu o dielo s úspešným uchádzačom na základe výsledku verejnej súťaže. Projekt chcú financovať s využitím peňazí Európskej únie z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Zmluva bola zverejnená v centrálnom registri v utorok, účinná bude od 13. júla.
Modernizácia úseku Púchov – Považská Teplá, vrátane obnovy železničných staníc Považská Bystrica a Považská Teplá, je plánovaná na štyridsať mesiacov, teda tri roky a štyri mesiace, od odovzdania prvého staveniska. Súčasťou stavby budú aj dva nové železničné tunely, štrnásť nových železničných mostov, vrátane rekonštruovaných, šesť nových cestných mostov a nadjazdov, štyri podchody pre cestujúcich a tiež protihlukové steny. Ide o prvú etapu modernizácie železničnej trate Púchov – Žilina.
Ďalšími členmi víťazného združenia Nimnica sú spoločnosti Subterra, a. s. Praha, TSS Grade, a. s., Elektrizace železnic Praha, a. s. Predpokladaná cena prác bola 367,98 mil. eur bez dane (441,58 mil. eur s daňou), súťaž bola vyhlásená v júli minulého roka. Ponuku v tendri podľa železničiarov predložilo vlani začiatkom novembra päť uchádzačov.
Druhú najnižšiu cenu navrhlo české Združenie PÚŽIL v zložení Eurovia CS, a. s. Praha (hlavný partner), OHL ŽS, a. s. Brno a Hochtief CZ, a. s. Praha, a to vo výške 377,75 mil. eur bez dane.
Na treťom mieste bola ponuka slovensko-tureckej skupiny Railways SK vo výške takmer 382 mil. eur bez dane. Vedúcim členom bola spoločnosť Dúha, a. s. Prešov, ďalšími členmi spoločnosti Gülermak Agir Sanayi Insaat Ve Tahhüt A.S. a Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret A. S. so sídlom v Ankare.
Druhá etapa modernizácie trate Púchov – Žilina v úseku Považská Teplá – Žilina sa začala vo februári 2014. Zákazku získalo združenie TEBS na čele so spoločnosťou TSS Grade. Zmluvná cena prác na celom úseku Považská Teplá – Žilina je 127,8 mil. eur bez dane (153,35 mil. eur vrátane dane).
Predpokladané ukončenie výstavby je vo februári 2017. Európska komisia minulý rok schválila financovanie projektu cez Operačný program Doprava 2007 – 2013. Schválený nenávratný finančný príspevok pre modernizáciu úseku po Dolný Hričov má výšku 64,85 mil. eur, z toho zdroje EÚ 55,13 mil. eur.
Na hlavnej domácej železničnej trati boli doteraz zmodernizované pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu traťové úseky v dĺžke 138 kilometrov – Bratislava, Rača – Nové Mesto nad Váhom (92 km), Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce (17,5 km), Trenčianska Teplá – Beluša (vyše 20 km) a Beluša – Púchov (8,5 km).
Úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá (12 km) modernizuje združenie vedené TSS Grade. Európska komisia modernizáciu tohto úseku v programovom období 2007 – 2013 nepreplatila. Dôvodom je sporný priebeh tendra na výber zhotoviteľa a viaceré súdne spory. Štát musí zaplatiť náklady z vlastných zdrojov, alebo sa pokúsi o prefinancovanie časti projektu z peňazí Európskej únie v novom programovom období 2014 – 2020.
Modernizácia úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá mala byť hotová vo februári tohto roku, zhotoviteľ s prácami mešká a tak lehota výstavby bola predĺžená do novembra tohto roku.