Železničnému sektoru pomohol rezort dopravy pod vedením Andreja Doležala najmä predĺžením platnosti znížených úhrad za používanie železničnej infraštruktúry na roky 2020 a 2021. Uviedol to pre agentúru SITA predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) Roman Gono.
Určité rezervy však vidí v realizácii opatrení zameraných na podporu sektora železničnej nákladnej dopravy po vzore okolitých krajín. Sektoru by pomohlo napríklad zníženie ceny za dopravnú cestu, predĺženie splatnosti faktúr a odpustenie úrokov z omeškania úhrady faktúr. Pozitívne by vplývalo aj odpustenie sankcií za objednanú a nevyužitú kapacitu železničnej infraštruktúry.
Podpora kombinovanej dopravy
Roman Gono pripomína, že niektoré štáty aplikovali nariadenie Európskeho parlamentu a Európskej rady, ktorým sa stanovujú opatrenia pre udržateľný trh železničnej dopravy vzhľadom na pandémiu. Nariadenie umožňuje významnejšie znížiť úhrady za používanie železničnej infraštruktúry bez nutnosti schválenia štátnej pomoci zo strany Európskej komisie.
Ministerstvo dopravy však zatiaľ neprijalo ďalšie opatrenie nad rámec platného nástroja na zníženie úhrad za použitie železničnej infraštruktúry. Roman Gono však pozitívne hodnotí, že rezort dopravy aj minister Doležal podporili komplexný ozdravný plán ZSSK CARGO, ktorý je zameraný na zefektívnenie činnosti a zastabilizovanie hospodárskeho výsledku spoločnosti.
Národný vlakový nákladný dopravca pokračuje v radikálnom ozdravovaní, o prácu prišli už stovky ľudí
„Za pozitívne považujeme, že ministerstvo dopravy pristúpilo k príprave návrhu podpory realizácie kombinovanej dopravy a prepráv v systéme jednotlivých vozňových zásielok na Slovensku. Tie sú vhodným substitútom cestnej nákladnej dopravy významne zaťažujúcej životné prostredie. Opatrenia tohto druhu dlhodobo absentovali na Slovensku,“ dodal Gonos.
Podpora štátu je nevyhnutná
Ich aplikovaním budú vytvorené rovnoprávnejšie podmienky pre sektor cestnej a železničnej dopravy s potenciálom presunu časti záťaže na železnicu v súlade so zámermi EÚ, doplnil Gono. Privítal by však harmonizáciu podmienok podnikania pre jednotlivé druhy dopravy a tzv. internalizáciu externých nákladov.
Rozvoju železničnej nákladnej dopravy by prospelo podľa šéfa ZSSK CARGO aj vybudovanie siete multimodálnych stredísk sústredenej nakládky a vykládky vrátane terminálov kombinovanej dopravy v jednotlivých regiónoch Slovenska. Podobne je podľa neho potrebné prekvalifikovanie segmentu prepráv jednotlivých vozňových zásielok za výkon vo verejnom záujme.
Týka sa to aj podpory realizovania tzv. prvej a poslednej míle, respektíve obstarania, modernizácie a prevádzky rušňov priamo viazaných na poskytovanie tejto služby. Podpora štátu je nevyhnutná podľa Romana Gona pri zavádzaní opatrení vyplývajúcich z legislatívy EÚ s cieľom zabezpečiť konkurencies