Želzničná spoločnosť Slovensko znížila stratu z 5,9 mil. eur v roku 2015 na 4,05 mil. eur v roku 2017, tržby v tomto období zvýšila zo 70,2 mil. eur na 80,7 mil. eur a počet platiacich cestujúcich vzrástol z 32,7 milióna na 45,7 milióna.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) informovala, že pri súčasnom vedení, ktoré nastúpilo v polovici roka 2016, zlepšila svoje hospodárenie. Stratu znížila z 5,9 mil. eur v roku 2015 na 4,05 mil. eur v roku 2017, tržby v tomto období zvýšila zo 70,2 mil. eur na 80,7 mil. eur a počet platiacich cestujúcich vzrástol z 32,7 milióna na 45,7 milióna.
Dotačná náročnosť na prepravenú osobu a osobokilometer medzi rokmi 2014 a 2017 klesla z 0,093 eura na 0,069 eura. Počet prepravených cestujúcich na zamestnanca medzi týmito rokmi vzrástol z 8 143 na 12 124. Obsadenosť vlakov sa zvýšila na 35 %, čo podľa spoločnosti predstavuje špičku v regióne.
Národný osobný vlakový dopravca tak v stredu reagoval na kritiku opozičného hnutia OĽaNO, že štát mu poskytuje stále viac peňazí napriek tomu, že strata spoločnosti sa v posledných rokoch pravidelne znižuje.
Nedôstojné debaty o neodbornosti manažmentov
„Tvrdenia o zlom hospodárení v železniciach sú politicky motivované snahou bývalých úradníkov ministerstva dopravy, ktorí súčasný systém nastavovali, vrátiť sa na svoje posty, preto debaty o neodbornosti manažmentov sú nedôstojné a neobstoja,“ informoval riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
„Za našu spoločnosť podotýkame, že predseda predstavenstva (zároveň generálny riaditeľ Filip Hlubocký) má desaťročnú prax z pôsobenia v železničnom prostredí. Práca vo vedení firmy zamestnávajúcej takmer šesťtisíc ľudí si vyžaduje manažérske schopnosti a poznanie prostredia, ale nie schopnosť opraviť vlak,“ uviedol Kováč.
Tržby z prepravy sú stále nižšie ako v roku 2014
ZSSK pripomína, že počet prepravených cestujúcich od roku 2014, kedy bola zavedená bezplatná preprava, vzrástol o polovicu a počet zamestnancov spoločnosti zostal rovnaký. Preprava zadarmo spôsobila na začiatku úbytok tržieb prepravy a potrebu vyššej kompenzácie nákladov. Pokiaľ tržby z prepravy v roku 2014 dosiahli 89,6 mil. eur, v ďalších dvoch rokoch klesli na 70,2 mil. eur a 69,3 mil. eur, no vlani už vzrástli na 80,7 mil. eur, stále sú však nižšie ako v roku 2014.
Výkony oproti roku 2015 navýšili o 7,5 percenta
„Náklady ZSSK nerastú adekvátne k rastu prepravených osôb a maximálne kopírujú hranicu inflácie a všeobecného nárastu cien hlavne v energiách a v platoch zamestnancom, ktorí roky dostávali plat pod priemerom Slovenska,“ poznamenal Kováč. Bezplatná preprava bola podľa spoločnosti sociálne motivovaným politickým rozhodnutím a snahou podporiť mobilitu. Spoločnosť oproti roku 2015 navýšila výkony o 7,5 %.
Dotácie štátu vlani vzrástli na takmer 250 miliónov eur
Expert OĽaNO na železničnú dopravu Jiří Kubáček na brífingu v stredu dopoludnia informoval, že dotácia štátu pre ZSSK medzi rokmi 2014 a 2017 vzrástla z 214,1 mil. eur na 247,7 mil. eur, teda o 33,6 mil. eur. Hnutie tiež kritizovalo zanedbanú údržbu rušňov a vozňov, v dôsledku čoho sa často kazia a doplácajú na to cestujúci. OĽaNO na brífingu vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby vymenil manažmenty štátnych železničných spoločností z dôvodu, že ide o politických nominantov bez skúseností zo železničného sektora.