Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť päť ozubnicových vlakov a rušeň za 39,5 mil. eur bez DPH

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, železnice
Ilustračné foto: slovakrail.sk.

Železničná spoločnosť Slovensko plánuje ozubnicové elektrické jednotky a rušeň využívať na Ozubnicovej železnici a Tatranských elektrických železniciach. Mala by ich získať počas troch rokov a financovať z vlastných prostriedkov.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) chce nakúpiť päť ozubnicových elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň pre Ozubnicovú železnicu (OŽ) a Tatranské elektrické železnice (TEŽ). Predpokladá za ne zaplatiť počas troch rokov 39,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (47,4 mil. eur vrátane DPH) z vlastných zdrojov.

Na základe podmienok trvajúcej verejnej súťaže ozubnicové vlaky majú dosahovať rýchlosť 80 kilometrov za hodinu a mať rozchod tisíc milimetrov. Súčasťou zákazky je dodávka požadovaných náhradných dielov, diagnostických zariadení, inventáru koľajových vozidiel a technickej dokumentácie, ako aj zaškolenie personálu.

Nové vlaky budú mať hybridný pohon

Súčasné „zubačky“ sú podľa národného osobného vlakového dopravcu zastarané a kapacitne nedostatočné. Nové vlaky budú mať hybridný pohon a tak budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati Štrba – Štrbské Pleso aj na klasickej trati Štrbské pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica.

„Nové vozidlá budú zodpovedať požiadavkám na prepravu na úzkorozchodných horských tratiach a budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami,“ informoval v pondelok hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Dodal, že prevádzku s vyššou kapacitou zabezpečia minimálne na tridsať rokov.

Vlak na Ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso. Foto: slovakrail.sk.

Súčasné „zubačky“ sú v prevádzke od roku 1970

Nové vlaky doplnia osemnásť vlakov vo Vysokých Tatrách – tri „zubačky“ na ozubnicovej železnici a pätnásť vlakov na TEŽ – na finálny počet dvadsať kusov. Súčasné „zubačky“ podľa ZSSK majú 48 rokov, v prevádzke sú od roku 1970.

„Nové vlaky budú musieť jazdiť častejšie a tam, kde to je možné, rýchlosťou až 80 km za hodinu. Narastie aj kapacita, keďže by v nich malo byť 90 miest na sedenie a 70 na státie, čo je dohromady minimálne 160 miest,“ priblížil Kováč. Terajšie majú kapacitu 124 miest. Vozeň bude mať odkladací priestor na osem bicyklov, dva kočíky, v zime sa využije aspoň na 30 lyží, desať snoubordov, dve sánky a dva kočíky.

ZSSK - Tomáš Kováč
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč. Foto: slovakrail.sk.

Výzva na zrušenie súťaže, cena je vraj vysoká

KDH v pondelok kritizovalo predpokladanú cenu nových vlakov a vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby súťaž zrušil a vypísal novú s dostatočným časom na prípravu transparentnej a férovej súťaže. „Táto cena je vysoká. Obdobné dieselové jednotky s kapacitou 110 osôb Desire od Siemensu stáli 2,9 mil. eur, Bombardier Talent (kanadský výrobca) s kapacitou tristo miest stál 3,6 mil. eur,“ upozornil podpredseda KDH Pavol Zajac. „Je pravda, že tieto vlaky nemajú ozubené hnacie koleso potrebné na zubačku. Ale ak to ozubené koleso má v cenotvorbe hodnotu niekoľkých miliónov eur, tak asi bude vyrobené zo zlata,“ uviedol Zajac.

Pri dlhšom čase a lepších kritériách by mohlo byť viac firiem

Predpokladá, že na základe technických kritérií zvíťazí švajčiarsky dodávateľ pri nízkom počte uchádzačov s ponukou o niečo nižšou oproti predpokladanej sume 39,5 mil. eur bez DPH. „Je potrebné sa opýtať ministerstva dopravy a financií, či ZSSK má schválené finančné krytie na takýto nákup,“ dodal Zajac. Pri dlhšom čase na ponuku a lepších kritériách by sa podľa neho v súťaži mohlo zúčastniť viac firiem a docieliť lepšiu cenu.

Podpredseda KDH Pavol Zajac tvrdí, že predpokladaná cena vlakov je vysoká. Foto: SITA/Marko Erd.

Hybridné zubačky nemožno porovnávať s bežnými vlakmi

Národný dopravca upozornil, že vlaková doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, ZSSK pritom jazdí v sezóne bez záloh. „Toto je neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 percent viac cestujúcich,“ uviedol Kováč. Elektrické hybridné zubačky podľa neho nemožno porovnávať s bežne vyrábanými motorovými jednotkami, označil to za zavádzajúce a neobhájiteľné.

Oslovili desať výrobcov koľajových vozidiel

ZSSK určila predpokladanú hodnotu zákazky na základe podkladov od výrobcov koľajových vozidiel a prieskumu trhu (oslovila desať spoločností) v segmente koľajových výrobcov. „Posudzovali sme viaceré varianty modernizácie prepravy cestujúcich na TEŽ a OŽ, pričom vybraný bol ekonomicky najvýhodnejší variant,“ dodal Kováč. ZSSK tvrdí, že podmienky súťaže sú férové, no až do ukončenia obstarávania sa k nej nebude vyjadrovať.

|||
Vlak na trati Tatranských elektrických železníc. Foto: slovakrail.sk.

Termín na predkladanie ponúk už uplynul

Lehota na predkladanie ponúk v tendri uplynula v pondelok 23. júla o 10:00, pričom musia platiť do 30. októbra 2018. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo zverejnené 11. júna. Uchádzači musia preukázať, že v predchádzajúcich troch rokoch od vyhlásenia verejného obstarávania dodali nové vozidlá v celkovej cene minimálne 20 mil. eur. Vlaky majú byť dodané v Rušňovom depe Poprad, z toho prvé dve ozubnicové jednotky a rušeň do 28 mesiacov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie KDH Kresťanskodemokratické hnutie