ZSSK zadala zákazku štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia cez rokovacie konanie bez predchádzajúcej výzvy na súťaž. Zdôvodnila to tým, že uvedené služby môže z technických dôvodov poskytnúť len určitý subjekt, a to ZSSK Cargo.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) si objednala vykonávanie údržby a opráv vlastných a prenajatých železničných koľajových vozidiel v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo).
Štátny osobný vlakový dopravca by mal za tieto služby uhradiť 9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (10,8 mil. eur vrátane dane). Ako vyplýva z oznámenia o dobrovoľnej transparentnosti ex ante vo Vestníku verejného obstarávania, v rámci zákazky existuje predpoklad subdodávok.
Zákazka pridelená bez výzvy na súťaž
ZSSK pridelila zákazku partnerskému štátnemu nákladnému vlakovému prepravcovi cez rokovacie konanie bez predchádzajúcej výzvy na súťaž so zdôvodnením, že uvedené služby môže z technických dôvodov poskytnúť len určitý subjekt, a to ZSSK Cargo.
„Železničná spoločnosť Slovensko potrebuje zabezpečovať prevádzkyschopnosť všetkých dráhových vozidiel 24 hodín denne, v reálnom čase, v miestach dislokácie a prevádzkového nasadenia, ktoré sú v zmysle Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme rozmiestnené na celom území Slovenskej republiky,“ oznámila ZSSK.
Vybavenie pre údržbu a opravy vozidiel má jedine nákladný vlakový dopravca
ZSSK Cargo je podľa osobného dopravcu jediná spoločnosť, ktorá disponuje potrebným technickým, technologickým, personálnym a dokumentačným vybavením pre zabezpečenie požadovaného rozsahu pre celé portfólio železničných koľajových vozidiel ZSSK.
„Vzhľadom na rovnaké zameranie činností opráv železničných koľajových vozidiel a rozmiestnenie opravárenských základní je ZSSK Cargo jediný možný dodávateľ,“ uviedla ZSSK.
Zároveň ZSSK Cargo podľa osobného dopravcu dokáže realizovať celý proces údržby a opráv v požadovanom rozsahu a množstve, v požadovaných miestach plnenia s prístupom na dopravné koľaje a je schopná poskytovať plnenie v reálnom čase, bez zbytočného oneskorenia a plne podľa potrieb ZSSK.
Obe štátne prepravné spoločnosti vznikli z bývalých jednotných železníc
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné InterCity vlaky bez podpory štátu.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je tiež jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,65 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR.