Za približne dva a pol roka prác Železnice Slovenskej republiky preinvestovali v rámci modernizácie železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná takmer 72 miliónov eur, čo je 68 percent hodnoty zákazky. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa železníc Ria Feik Achbergerová.
Celkové náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry boli vlani navyšované a predstavujú takmer 104 milióna eur bez DPH, rovnako bol predĺžený aj termín prác o takmer rok. Tie mali byť pôvodne ukončené v auguste minulého roka.
Hotový úsek Poprad – Svit
Podľa hovorkyne železníc je už v rámci projektu hotový úsek stavby Poprad – Svit, kde sa realizujú preberacie konania a predčasné užívania stavebných objektov a prevádzkových súborov. Pracuje sa ešte na úseku Svit – Lučivná a tiež na železničnej stanici vo Svite vrátane samotnej prevádzkovej budovy.
Zmodernizujú celú flotilu tatranských električiek, domontuje sa klimatizácia a vymenia sa aj sedadlá
„Rozhodnutím Krajského pamiatkového úradu (KPÚ) o zaradení budovy ako chránenej pamiatky však došlo k významnej zmene projektu, najmä z hľadiska použitých stavebných materiálov, postupov a technológií, čo si vyžiadalo komplexnú zmenu pôvodnej projektovej dokumentácie,“ opísala Feik Achbergerová.
To si podľa jej slov vyžiadalo aj časové nároky. „Pôvodný stavebný zámer bol už neaplikovateľný na nové podmienky kladené v rozhodnutí KPÚ,“ dodala.
Nedostatok stavebného materiálu
Modernizáciu železničnej trate ovplyvnil akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast ich cien, ale aj logistické operácie pri ich doprave.
Ďalším dôvodom navýšenia nákladov bolo aj niekoľko zmien oproti pôvodnému projektu. Podľa hovorkyne železníc je tak v súčasnej situácii predikovať vývoj a ďalší trend v segmente stavebníctva pomerne náročné a nemožno vopred vylúčiť vznik takých okolností, ktoré objektívne narušia harmonogram prác.
„Ako objednávateľ sme pravidelne informovaní o aktuálnej situácii na stavbe, sledujeme vývoj materiálovej dostupnosti a hodnotíme možné riziká, ktoré by v konečnom dôsledku mohli ovplyvniť lehotu výstavby. Samozrejme, v spolupráci so zhotoviteľom stavby priebežne prijímame opatrenia na elimináciu týchto negatívnych vplyvov tak, aby sme čo najefektívnejšie plnili harmonogram,“ doplnila Feik Achbergerová.
S prácami na úseku pod Tatrami začali v júli 2020. Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice. Železnice SR získali na obnovu viac ako 77,6 milióna eur zo zdrojov Európskej únie.