Spoločnosť na základe schváleného podnikateľského plánu a platnej zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry plánuje v tomto roku dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali v prvom polroku tohto roka zisk vo výške 1,3 mil. eur. Podarilo sa im to napriek viacerým zásadným legislatívnym zmenám, ktoré mali vplyv na hospodárenie. Ako v utorok informovala štátna spoločnosť, na základe schváleného podnikateľského plánu a v súlade s platnou zmluvou o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry plánuje v roku 2018 dosiahnuť vyrovnané hospodárenie.
Námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Juraj Tkáč uviedol, že dosiahnutý zisk je výsledkom zodpovedného prístupu a predovšetkým podrobného a cieleného sledovania každomesačných rozhodujúcich ukazovateľov.
„Pre zabezpečenie plynulého chodu spoločnosti vyvíja celý manažment ŽSR maximálne úsilie, a to aj napriek nepriaznivej situácii v oblasti verejných zdrojov. Hľadáme všetky možnosti ako zabezpečiť rast miezd a tiež udržať výrobnú spotrebu, ako aj obnovu majetku,“ dodal Tkáč.
Vyššie výnosy mali vplyv na polročný zisk
Pod kladný polročný výsledok ŽSR sa podpísali výnosy v celkovej výške 244,9 mil. eur, čo je oproti plánu viac o 3,5 mil. eur. Výnosy z hlavnej činnosti dosiahli 192 mil. eur a v porovnaní s plánom boli vyššie o 749 tis. eur. Najvyšší objem mali dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, a to 135 mil. eur v súlade s plánom.
„Naopak, výnosy z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre boli vo výške 38 mil. eur, čo je oproti plánu menej o 252 tis. eur. Pokles je spôsobený vyššími poskytnutými zľavami pre nákladných dopravcov za sledované obdobie,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Kompenzácia finančných dopadov vzrástla
Nižšie výnosy z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre oproti plánu sú v nákladnej doprave zabezpečené kompenzáciou finančných dopadov od Ministerstva dopravy a výstavby SR. Kompenzácia finančných dopadov v objeme 14,1 mil. eur bola v porovnaní s plánom vyššia o 856 tis. eur.
Nárast výkonov v nákladnej a osobnej doprave
„Výnosy z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre v osobnej doprave sú oproti plánu vyššie o 242 tis. eur. Výnosy boli ovplyvnené nárastom dopravných výkonov v hrubých tonových kilometroch (hrtm) v nákladnej doprave o 143 mil. hrtkm a v osobnej doprave o 220 mil. hrtkm,“ dodala Pavliková. Výnosy z predaja doplnkových služieb železničnej infraštruktúry v objeme 4,87 mil. eur boli vyššie o 146 tis. eur.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.