Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú, že minulý rok uzavrú predbežne s dvojnásobne vyššou stratou. Podľa predpokladov štátneho manažéra železničnej infraštruktúry nepriaznivý výsledok hospodárenia by mal dosiahnuť 33 mil. eur, čo je zhruba o 18 mil. eur horšie ako v roku 2020.
Vlaňajšie výnosy podniku by mali dosiahnuť 505 mil. eur a náklady 538 mil. eur. Železničiari očakávali do konca minulého roka celkové príjmy od dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre v objeme 98 mil. eur vrátane kompenzácie finančných dopadov pre nákladných dopravcov.
Z toho viac ako 51 mil. eur v osobnej doprave a takmer 47 mil. eur v nákladnej doprave spolu s kompenzáciami finančných vplyvov. Tieto príjmy od dopravcov v roku 2020 predstavovali 95 mil. eur.
Náročný rok
„Rok 2021 bol pre ŽSR náročný najmä v súvislosti s nízkou pridelenou dotáciou na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu. Od začiatku roka bolo snahou ŽSR dosiahnuť zvýšenie tejto dotácie,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Vlani podniku pridelili dotáciu na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry pôvodne vo výške 241,6 mil. eur, čo bolo medziročne menej o 61 mil. eur. Táto suma podľa železníc neumožňovala zabezpečiť v plnom rozsahu všetky činnosti vyplývajúce zo zmluvy, a štát po rokovaniach dotáciu zvýšil o 57 mil. eur.
Plynulosť dopravy
„Za túto sumu sme do konca roka 2021 odstránili najmä riziká vo vzťahu k bezpečnosti a spoľahlivosti prevádzky a posilní sa plynulosť železničnej dopravy, čím sa zvýši nielen bezpečnosť, ale aj komfort pre cestujúcich. Zároveň sa čiastočne odstránia okamžité opravy, ktoré sa často riešili v časovej tiesni s minimálnymi nákladmi a časom prechádzali na realizáciu investícií a opráv veľkého rozsahu,“ podotkla hovorkyňa ŽSR.
Pandémia a súvisiace opatrenia mali aj vlani výrazný vplyv na fungovanie a zabezpečovanie prevádzkyschopnosti infraštruktúry, najmä v prvom polroku.
Pre zatvorené školiace strediská a nemožnosť odborných školení a skúšok nebolo podľa ŽSR možné naberať nových zamestnancov na prevádzkové pozície, čo sa negatívne prejavilo na poklese zamestnancov.
Komplikovaná úloha
„Taktiež sme v určitých obdobiach museli reagovať na situácie, keď nám chýbalo až 750 zamestnancov denne a bolo potrebné využiť viaceré možnosti i s využitím finančne nákladnej nadčasovej práce v zvýšenej miere. Počas leta sa situácia stabilizovala, avšak následne počas ďalšej vlny pandémie boli vydané ďalšie opatrenia, ktoré sme museli s určitými ťažkosťami zabezpečiť, najmä čo sa týka testovania zamestnancov na pracovisku,“ priblížila Feik Achbergerová.
Pre podnik s 13 500 zamestnancami po celom Slovensku je takáto úloha komplikovaná hlavne z logistického a kontrolného hľadiska. „Napriek tomu boli všetky úseky infraštruktúry prevádzkované bez akéhokoľvek dopadu na cestujúcu verejnosť,“ dodala.