Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa chcú v roku 2022 v maximálnej možnej miere sústrediť na naplnenie plánov čerpania a zazmluvnenia prostriedkov na projekty financované zo zdrojov Európskej nie a Nástroja na prepájanie Európy. Ide o využívanie európskych financií v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, s možnosťou dočerpania do konca roka 2023.
„Počítame s ukončením stavby modernizácie trate Púchov – Považská Teplá aj modernizácie trate Poprad – Lučivná. Budeme pokračovať v modernizácii uzla Žilina, predpokladáme začiatok modernizácie trate Čadca – Svrčinovec – štátna hranica SR/ČR,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.
Rozsah investičných projektov
Železničiari pokračujú v elektrifikácii trate Haniska – Moldava nad Bodvou a vo výstavbe Terminálu integrovanej osobnej prepravy Trebišov. Po ukončení verejného obstarávania predpokladajú začať aj s rekonštrukciou koľají na traťových úsekoch Trnovec nad Váhom – Tvrdošovce a Nové Zámky – Palárikovo či s opravou výhybiek na úsekoch Pribeta – Dvory nad Žitavou – Nové Zámky.
Štát má poskytnúť železniciam na prevádzku infraštruktúry 239 miliónov eur, podniku to však nestačí
ŽSR sa tiež budú uchádzať o prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti. V rámci zoznamu projektov v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby určili rozsah investičných projektov, ktoré boli zaradené do uvedeného plánu.
„Projekty sú vo vysokom štádiu prípravy, alebo v štádiu pripravenosti. Celkové náklady projektov plánu obnovy predstavujú hodnotu zhruba 550 mil. eur, prispejú k zvýšeniu kvality železničnej infraštruktúry, jej modernizácii, rekonštrukcii a skvalitneniu služieb cestujúcej verejnosti,“ priblížila Feik Achbergerová.
Spracované ďalšie dokumentácie
Rok 2022 bude pre ŽSR aj v očakávaní nastavenia podmienok a parametrov pre možnosti financovania ďalších projektov železničnej infraštruktúry v rámci aj mimo TEN-T siete, ale aj terminálov, parkovísk a projektov osobnej dopravy z nového Operačného programu Slovensko.
Železnice Slovenskej republiky očakávajú za rok 2021 dvojnásobné prehĺbenie straty
„Železnice spracovávajú, resp. budú v krátkej dobe mať spracované ďalšie dokumentácie s ponukou na financovanie z nového Operačného programu Slovensko. Ide napríklad o výstavbu modernizácie druhej etapy trate Poprad – Spišská Nová Ves, a to úseku Vydrník – Spišská Nová Ves,“ dodala hovorkyňa ŽSR.