Železnice na Slovensku prežívajú nočnú moru, ceny elektriny ich môžu „vykoľajiť"

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vlak
Foto: ilustračné, SITA/Nina Bednáriková

Súčasné ceny elektriny môžu železničnú dopravu „vykoľajiť“. Podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslava Kmeťa (nom. Sme rodina) je preto potrebné ich regulovať, lebo inak železnica nemá ako konkurovať cestnej doprave.

Naplno paralyzovaná železnica

Tvrdí, že pre ceny elektriny, ktoré sa vymkli kontrole, prežívajú slovenské železnice nočnú moru, a to v období, kedy by mali prežívať renesanciu vďaka štedrému balíčku z Plánu obnovy a odolnosti a prebiehajúcim modernizačným akciám.

„Najvýznamnejšia energetická kríza, akú Európa v modernej dobe zažila, ochromila mnohé sektory, železnica je ňou však paralyzovaná naplno. Naprieč Európou sa ozývajú hlasy, že dotovanie cien trakčnej elektriny je pre železnicu otázkou prežitia,“ uviedol na sociálnej sieti Kmeť.

Problémom aj klimatické zmeny

V rámci Európskej únie aj Slovenska je teda podľa neho zastropovanie či dotovanie cien elektrickej energie pre železnice kľúčové.

Štátny tajomník sa vyslovil za poskytnutie pomoci koľajovej doprave, nielen pre štátne Železnice Slovenskej republiky, Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., ale aj ďalším dopravcom a prepravcom na železnici, aby boli naďalej konkurencieschopní.

„Autá a kamióny by sme mali na cestách minimalizovať. Nie je to len otázka lepšej kvality životného prostredia, ale aj znižovania hluku a uhlíkovej stopy. Klimatické zmeny sú ďalším akútnym problémom, ktorý sa nám nemôže vymknúť z rúk, tak ako práve ceny energií,“ dodal Kmeť.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav Kmeť
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRŽSR Železnice Slovenskej republikyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko