Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) eviduje zvýšenie záujmu o cestovanie, počas prvého polroka 2025 sa celkovo všetkými jej vlakmi odviezlo o 1,5 percenta viac cestujúcich ako vlani za rovnaké obdobie. Odbor komunikácie ZSSK uvádza, že je to i vďaka hodinovému taktu expresných vlakov na linke Košice – Žilina – Bratislava od minuloročného decembra 2024. Počet týchto diaľkových vlakov vtedy stúpol z 22 na 38.
„Veľký záujem cestujúci prejavili aj naďalej o špecifické kupé – dámske, tiché či detské, ktoré denne využívajú stovky ľudí. Obľúbenou zostáva aj naďalej prvá trieda,“ uvádza komunikačný odbor ZSSK. Doplnil, že z pohľadu polročných štatistík bol najvyťaženejší mesiac jún 2025.
Jún bol rekordný mesiac
V danom mesiaci bola okrem špecifických kupé mimoriadne využívaná aj prvá trieda. Jej obsadenosť dosiahla 81 percent. Obsadenosť vybraných kupé v expresoch ZSSK na trase medzi hlavným mestom a Košicami a späť sa v júni pohybovala na úrovni 86 percent pre dámske kupé, 74 percent pre tiché kupé/zónu a 72 percent pre detské kupé.

ZSSK sa zapojí do Dňa otvorených dverí v Prezidentskom paláci, predstaví sa Vlaková patrola
„Štatistiky ukazujú, že naši cestujúci vnímajú kvalitu služieb a cielene využívajú kupé, ktoré im najviac vyhovujú. Mesiac jún sa ukázal v expresoch ako najvyťaženejší. Rastúci počet prepravených cestujúcich je dôkazom toho, že stratégia moderných a kvalitných služieb má zmysel. Zákazníci od nás očakávajú pohodlie, čistotu, spoľahlivosť a informovanosť – a to všetko postupne plníme,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Ponuka služieb sa rozširuje
ZSSK tiež pripomína, že v jej diaľkových vlakoch majú cestujúci k dispozícii mnoho služieb, ktoré sú súčasťou neustálej modernizácie ponuky. Okrem špecifických kupé môže cestujúca verejnosť využívať gastroslužby v reštauračných vozňoch, donášku jedla na miesto v 1. triede či automaty na občerstvenie. K dispozícii má aj bezplatné Wi-Fi pripojenie a dostatok elektrických zásuviek.

ZSSK rozširuje samoobslužný výpravný systém, čoskoro pribudnú nové trate bez vlakvedúcich
Vlaky sú tiež počas jazdy pravidelne upratované, čo výrazne zvyšuje komfort a čistotu. Aktuálne informácie o mimoriadnostiach a meškaniach môžu cestujúci nájsť v mobilnej aplikácii IDeme vlakom, webu ZSSK a viacerých profilov ZSSK (napríklad na sociálnych sieťach Mastodon, Facebook, Threads, X, Telegram).
Zábava pre deti vo vlakoch
Pre deti zas národný dopravca ponúka zábavno-edukačný koncept Vlaková patrola, ktorý prináša deťom vo vybraných spojoch tematicky oblepené kupé, jednoduché aktivity a drobné darčeky. Ide tiež o motiváciu pre rodičov využiť vlak ako pohodlný spôsob cestovania s deťmi.

Štrbské pleso sa pýši novým nástupišťom. Kapacita trate sa zvýši o polovicu a nápor turistov sa rozloží – FOTO
„V prvom polroku 2025 vzrástol index celkovej spokojnosti cestujúcich v prieskume ZSSK na hodnotu 65,6 bodu, pričom najväčší posun zaznamenali práve oblasti spoľahlivosti dopravy, dostupnosti informácií o meškaní a vyššej ponuke spojov. Až 25 percent respondentov plánuje cestovať vlakom častejšie ako doteraz, pričom medzi najčastejšie spomínané dôvody patria zlepšené služby, väčšia ponuka vlakov a pohodlie pri cestovaní,“ uvádza ZSSK.
Presnosť vlakov nad 98 percent
Helexa skonštatoval, že polročné výsledky sú potvrdením, že hlavné piliere stratégie ZSSK sa darí napĺňať. Avizoval aj ďalšie investovanie do rozvoja služieb a zvyšovania kvality tak, aby vlak ostal prirodzenou a ekologickou voľbou pre cestujúcich. Za prvý polrok tohto roka chodili vlaky ZSSK načas vo viac ako 98 percentách prípadov.
„Absolútne plnenie grafikonu však ostáva na hodnote 88,78 percent, pretože sa doň rátajú aj mimoriadnosti a nehody, ktoré dopravca nevie ovplyvniť. Zároveň meškanie všetkých vlakov ZSSK na Slovensku bolo za prvý polrok 2025 len 1,52 minút,“ zdôrazňuje prepravca.
ZSSK taktiež avizuje, že bude pokračovať vo svojej ambícii byť moderným a spoľahlivým národným dopravcom. Strategické ciele napĺňa prostredníctvom štyroch pilierov, a to sú stabilný a atraktívny zamestnávateľ, moderné vlaky, moderné služby a finančná sila a stabilita.
Systém Check-in / Check-out
„Ďalším krokom k moderným službám je aj napríklad rozšírenie samoobslužného výpravného systému na ďalšie regionálne trate a vlaky od augusta 2025. Tento systém znamená, že nástup do osobného vlaku je možný len s platným cestovným lístkom zakúpeným vopred (výnimku majú v regionálnej doprave len cestujúci s platnou 100-percentnou zľavou z cestovného). Zároveň na jeseň plánuje ZSSK preukaz na 100 percentnú zľavu digitalizovať do elektronickej podoby v mobilnej aplikácii IDeme vlakom,“ uvádza ZSSK s tým, že táto novinka by mala zjednodušiť cestovanie najmä pre tých, ktorí využívajú smartfón a preferujú digitálne riešenia. Zárove ale ostane naďalej dostupná papierová alebo plastová verzia.

ZSSK nasadila na trať ďalší vlak Panter, ako prvý je financovaný z plánu obnovy - VIDEO, FOTO
„Dopravca chystá aj systém automatického Check-in / Check-out cez mobilnú aplikáciu, ktorý cestujúcim umožní označiť si cestu jedným klikom – bez potreby tradičného nákupu lístka,“ dodal národný dopravca.