Obnovenie pravidelného leteckého spojenia medzi Prahou a Bratislavou momentálne nie je v pláne. Leteckí dopravcovia podľa bratislavského letiska o tom v najbližšom období zatiaľ neuvažujú. Po tom, čo spoločnosť České aerolinie (ČSA) zrušila lety na linke Praha – Bratislava – Košice 11. januára 2019, sa bratislavské letisko spolu s košickým letiskom snažili o opätovné zriadenie leteckého spojenia na tejto trase. Nateraz neúspešne.
Prvý pravidelný civilný let medzi Prahou a Bratislavou uskutočnili bývalé Československé štátne aerolínie 29. októbra 1923, päť rokov po vzniku Československa, a linku o rok predĺžili až do Košíc. Tým sa na území vtedajšieho spoločného štátu Čechov a Slovákov začala vnútroštátna civilná letecká prevádzka.
Dôležitý ekonomický faktor
„V spolupráci s Letiskom Košice sme po skončení prevádzkovania linky na trase Praha – Bratislava – Košice hľadali ďalšie možnosti ako zabezpečiť vnútroštátne spojenie medzi Bratislavou a Košicami, resp. Prahou,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Ševčíková. Návrh predstavili akcionárovi, teda Ministerstvu dopravy a výstavby SR, i samotným leteckým dopravcom.
Letiská v Bratislave a Prahe neočakávajú zásadné vplyvy brexitu na letecké spojenie s Veľkou Britániou
„V zimnom letovom poriadku 2019/2020 ani v letnom letovom poriadku 2020 neplánuje žiadny letecký dopravca prevádzkovať pravidelnú linku na trase Praha – Bratislava – Košice,“ poznamenala Ševčíková s tým, že detaily stratégie a priebeh rokovaní s dopravcami nezverejňujú.
Bratislavské letisko podotklo, že je úlohou dopravcov, ako prevádzkovateľov daných letov, vyhodnotiť ekonomické možnosti takýchto leteckých spojení. Každé spojenie si podľa letiska nájde svojich cestujúcich, dôležitým faktorom je ich počet na dlhodobé fungovanie linky a ochota platiť takú cenu za letenku, ktorá spojenie udrží v rentabilite.
Prvé letecké spojenie v Československu
„Linka na trase Praha – Bratislava – Košice bola historicky prvým pravidelným leteckým spojením v Československu. Prínos linky sa priebežne menil podľa toho, ako sa v čase vyvíjalo a rozvíjalo svetové letectvo,“ priblížila Ševčíková.
Prvý let na trase Praha - Bratislava pred 96 rokmi bol plánovaný na výročie vzniku Československa
„V minulosti bola táto linka prínosná pri prestupných letoch v Prahe. Po liberalizácii európskeho letectva, s nástupom nízkonákladovej prepravy a po zmenách obchodného modelu ČSA, bola v posledných rokoch linka prínosom najmä pre obchodných cestujúcich, ktorým zrýchľovala presun medzi Bratislavou, Prahou a Košicami,“ dodala Ševčíková.
České aerolínie ukončili prevádzku na pravidelnej linke Praha – Bratislava – Košice 11. januára 2019. Stalo sa tak po viac ako piatich rokoch od obnovenia tohto leteckého spojenia v roku 2013. Samostatnú priamu linku medzi Prahou a Košicami dopravca prevádzkuje naďalej.
Nedostatočná kapacita
Dopravca zároveň zrušil vnútroštátnu linku medzi Prahou a Ostravou. ČSA oznámili zrušenie letov na trase Praha – Bratislava – Košice 19. decembra 2018.
„Hlavným dôvodom ukončenia prevádzky na oboch linkách je nedostatočná kapacita zodpovedajúceho typu lietadiel vo flotile koncernu vzhľadom na odchod troch lietadiel ATR 42 a ich vrátenie prenajímateľom v nasledujúcich týždňoch. Nasadzovať na obe linky prúdové lietadlá s väčšou kapacitou z flotily nedáva z ekonomického hľadiska zmysel,“ informoval vtedy hovorca ČSA Daniel Šabík. Ani jedna z liniek podľa aerolínii nemala preto obchodný potenciál či predpoklad ďalšieho rastu dopytu.
„V rámci koncernu Smartwings sa pod značkou ČSA chceme zameriavať na pravidelné linky, ktoré ponúkajú zaujímavý obchodný potenciál, možnosti rastu a ďalšieho rozvoja, a ktoré je možné prevádzkovať jednotnou flotilou prúdových lietadiel,“ dodal Šabík.
Agentúra SITA požiadala o vyjadrenie k téme aj spoločnosť Smartwings, a. s., ako hlavného člena koncernu Smartwings Group a akcionára ČSA.