Stavebné náklady na šesť rokov meškajúci liptovský úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová sa po novej úprave aktuálne vyšplhali takmer na 320 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Cena stále rozostavaného 15-kilometrového obchvatu Ružomberka, vrátane 3,6-kilometrového tunela Čebrať, po deviatich rokoch od začiatku výstavby narástla z pôvodných 227 miliónov eur bez dane zhruba o 40 %. Rozdiel predstavuje 93 miliónov eur.
V tuneli Čebrať na stavbe diaľnice D1 Hubová - Ivachnová prerazili aj druhú rúru, urýchlia sa tak práce pri betonáži
Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) informovala o zatiaľ ostatnej zmene zmluvnej ceny stavby vo výške 5,4 milióna eur. Dôvodom sú stabilizačné opatrenia a odvodnenie svahu na časti úseku v dĺžke zhruba tristo metrov. Vyplýva to zo zverejneného oznámenia o úprave vo Vestníku verejného obstarávania, resp. pokynu na zmenu č. 126 v Centrálnom registri zmlúv.
Opatrenia kvôli stabilite
„V rámci týchto opatrení sa budú realizovať horná pilótová stena, dolná pilótová stena, kotevné prahy s trvalými pramenicovými kotvami, drenážne rebrá pre odvodnenie svahu, kanalizácia pre odvod zachytenej vody,“ informovala NDS.
Tohtoročné výdavky Slovenskej správy ciest sa šplhajú až k 186 miliónom eur
Opatrenia vyplynuli z analýzy geotechnických rizík, výsledkov geologického monitoringu a konceptu stabilitných opatrení, ktoré majú zabezpečiť lokálnu stabilitu telesa diaľnice. Diaľničiari uviedli, že v čase vyhlásenia verejného obstarávania koncom roka 2011 nemohli predvídať, že pre vplyvy aktívnych a potenciálnych zosuvov budú potrebné spomínané opatrenia na stabilizovanie a odvodnenie svahu. Tie boli posúdené v rámci procesov vplyvov na životné prostredie novej zmenenej trasy D1 až počas realizácie výstavby.
Sedemročný posun finalizácie
Stavbu D1 Hubová – Ivachnová mali dokončiť pôvodne v roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel, práce boli pozastavené, hrozil odchod stavbárov, čo výstavbu výrazne predĺžilo a predražilo. Podľa informácií z kontrolného dňa v júni úsek by mal byť stavebne dokončený v roku 2024.
Mosty, križovatky a samotný tunel
Zhotoviteľom stavby je združenie stavebných spoločností OHLA ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s. Diaľničný ťah zahŕňa 19 mostov v dĺžke takmer 4 kilometre, tri križovatky, jedno odpočívadlo a samotný tunel. Súčasťou stavby sú aj zárubné a oporné múry a 7,5 kilometra protihlukových stien.